סה"כ צפיות בדף

יום שבת, 18 ביוני 2011

מעגל החיים המוסיקליים

הגוף המשתוקק מזהה את הצלילים הראשונים של שיר מוכר שכבר חלחל למי מעיינות התהום הפנימיים לפני שנים רבות. ההתרגשות מתחילה והלב הפועם מצטרף לחגיגה הנוסטלגית בקצב מואץ ומאיים להתפוצץ לכל עבר מרוב התרגשות.

יש שירים שבניתי איתם חומות והגנות. הקשבתי להם מתנגנים שוב ושוב במגדל השמירה הגבוה שלי. רק בשבילי ורק באוזניי הם התנגנו עד שהורידו אותי מכס המלכות ולא היה יותר צורך במגדלי שמירה מטאפוריים.

ולא שהיום אני נקי מהגנות וחומות אבל אני נהנה מהפרצות שנוצרו בקירות שמסביבי. נותן לרוח לחדור בין אותן הפרצות ולהביא איתה מידי פעם שירים מוכרים שימלאו אותי בזיכרונות מוסיקליים מפעם. זיכרונות תמימים שמסתתרים טוב-טוב במנגינות מתוקות-מרירות. אלה היו הימים שבהם אהבות היו אכזריות והמוות היה רומנטי ולבדידות היה ערך משלה בשוק אפור מידי.

היום כל השירים הישנים שלי פשוט חיים לצידי ומידי פעם עולים ממעיינות התהום כדי לשאול לשלומי ולדאוג שלא אבנה שוב שכבות של הגנות מפני החיים שצריך לחיות עד תום. הם מלטפים את האהבה שלי ואותי ברגעים בנאליים בלילה בידיעה שאני מאמין בקריטיות של האקט הפגאני ובהבנה מלאת חמלה לגעגועים שלי לצליליהם הראשוניים ולחוויה שהצטרפה אליהם עוד מאז, אבל החיים חייבים להמשיך הלאה.
לזכור את שיריי הישנים לאור השירים החדשים שמתחילים לחלחל פנימה. מעגל החיים המוסיקליים.


1.
Jay-Jay Johanson
Suffering
 (taken from "Poison" /// 2000)



עם השיר הזה גיליתי את ג'יי-ג'יי באחד מהסצנות היותר עצובות בסדרה "הכי גאים שיש". מאז כבר אספתי בקנאות כל ציוץ שיצא לו מהפה וכל ציוץ כזה הוא לרוב אלוהי.
נדמה לי שהשיר הזה התנגן ללא סוף במשך כמה שנים טובות וגרם לי להרגיש, כיאה לשנות הנעורים, כהיחידי שהסבל שלו הכי גדול והכי דרמטי. מאז למדתי לחלוק בסבל ולהמעיט בדרמה, עד כמה שאני יכול...
אבל עד היום השיר הזה והקול המדהים שלו מצליחים לפצוע אותי ולשחק עם הפצע לפחות ל4 דקות ו49 שניות. חפשו את אלבומו החדש "Spellbound".

למילים



2.
Placebo
My Sweet Prince
 (taken from "Without You I'm Nothing" /// 1998)



תמיד הייתה לי פינה חמה בלב עבור פלסיבו, בעיקר בגלל השיר הזה שהסתתר לו באחד מאלבומי המופת שלהם. השיר הזה (לצד הקאבר שלהם לקייט בוש) הוא אחד המאסטרפיסים שלהם. כל העצב וכל השיברון לב בשיר אחד שזהותו המינית מוטלת בספק תמידי. ממש כמו בספר "הנסיך הקטן" שמרחף כאן מעל הטקסטים העמומים.

למילים



3.
Beth Orton
Stars All Seem To Weep
 (taken from "Central Reservation" /// 1999)



כבר סיפרתי כאן על ההתאהבות הראשונה שלי בבת' אורטון. זה בעצם השיר שגרם ללב שלי להפסיק לפעום, לרוץ לחנות ולהישבע לכולם שהשיר הזה לגמרי נכתב עלי. נאמנות לשירים זו תופעה מוזרה. שירים חדשים יבואו וילכו, חלקם אפילו ידבקו לדפנות החיים אבל יש שירים ישנים מ"החיים הישנים" (כשהעתיד עוד היה נראה כמו נצח שצריך לכבוש) שפשוט נשארים חקוקים בלב כמו אקס מיתולוגי בגלל השילוש הקדוש: קול, מנגינה ומילים. בת' אורטון בכלל והשיר הזה בפרט יישארו חקוקים אצלי כנראה לנצח.

למילים



4.
Elbow
Red
 (taken from "Asleep In The Back" /// 2002)



כשלראשונה ראיתי את הקליפ של השיר הזה בשעה לילית ומבודדת בצפון הקר הייתי מהופנט. הקול של גיא גארבי הסולן פשוט השאיר אותי משותק לספה. כמה יופי בשיר אחד וכמה סערת רגשות באלבום אחד. בכל פעם שאני שומע אותו השיתוק חוזר ורק הדמעות ממשיכות לנוע בחופשיות החוצה.

למילים




יום ראשון, 5 ביוני 2011

כסי אותי מדונה

השנה היא 1995. לקראת תחילתו של העשור השני לחיי הרגשתי שיש צורך לשנות את נוף הפוסטרים שמעל מיטתי. חשבתי שאופק חדש להעריץ יכול לשנות אותי מהקצה אל הקצה או סתם להביא אותי לקצה חדש לקפוץ ממנו.
רגע מכונן אחד הביא אותי למרתון שירי מדונה באחד מערוצי המוסיקה. זה הרגע שבו נפלתי שדוד לרגלי אישה קטנה וקוקטית שהתיישבה לה על כס המלכות הדמיוני של עולם הפופ: מדונה. בדיעבד גם היה הרגע שבו הפסקתי להתעלם ממה שמאוחר יותר יהפוך למושג נטייה מינית וכל הבלגאן שנלווה אליו.
האם יש קשר בין מיניות ולאהבה טהורה למדונה? אולי, אבל זאת לא הסיבה להתכנסות הזאת.

מושג ההערצה העיוורת מעולם לא היה חלק מהלקסיקון שלי, כנראה בגלל הביקורתיות יתר שלי. אז באותה המהירות שבה האופקים החדשים שלי נתלו על הקיר הראשי בחדרי בעזרת מסקנטייפים שהשאירו את חותמם על הקירות והרתיחו את אבי האסתטי כך הם גם ירדו במהירות והשאירו את חותמם בתוכי. מאותו הרגע יסדתי בתוככי המוח שלי אתר הערכה למדונה ולפועלה ובדרך כנראה גם סיגלתי לעצמי ביצ'יות בלתי נסבלת, יכולת לנהל את העולם סביב האצבע הארמנית. או במילים אחרות: תכננתי להשתלט על העולם בכמה צעדים מדונאיים.

אז לא השתלטתי על העולם ויכול להיות שזה כבר לא יקרה כי את תנועות הריקוד האייטיזיות שלי כבר מזמן הנחתי בצד לצד תנועות הווג וצמיד הקבלה המאולתר, אבל עד עצם היום הזה אני מביט אל מדונה כעל דוגמא חייה ובועטת לאיך אפשר להגשים את עצמך, ולא במובן הבנאלי.
אפשר להניח בצד את הקול הלא תמיד טוב, את האלבומים המדהימים לצד המיותרים ואת הלוקים המשתנים לפי צו האופנה הפנימי או העולמי אבל אי אפשר להתעלם מיכולת ההתנהלות החכמה ומניהול ההגשמה העצמית יום אחרי יום ושנה אחרי שנה. אותה הגשמה שהיום הפכה להיות תלויה ברשתות חברתיות ותוכניות למציאת הכוכב הנופל הבא.

היום האופקים שלי השתנו כמעט לחלוטין אבל אתר ההערכה עדיין מונצח אצלי עמוק בפנים וגורם לי לתהות אם בחרתי לעצמי את החלום האמריקאי הנכון לחלום תוך כדי תנועה.

כל התשובות כאן.


DESIGN /// BEN VERONA-POLSKI

COVER ME.MADONNA by david-pearl

COVER ME. MADONNA
<the covers collection>

01Borderline by The Chapin Sisters
02Crazy for You by Lion of Panjshir
03Gone by Juliana Hatfield
04Hung Up by The Tyde
05La Isla Bonita by Laura Barrett
06Like A Virgin by Ryan Adams
07Live to Tell by The Rural Alberta Advantage
08Lucky Star by Alexandra Hope
09Material Girl by Clare Burson
10Oh Father by Sia

01/02/04/08taken from Through The Wilderness: A Tribute To Madonna
05/07taken from Paper Bag Records is True Blue
  10taken from We Are Born

יום שלישי, 24 במאי 2011

הפרעות קשב וריכוז

אני סובל מהפרעות קשב וריכוז אקזיסטנציאליים. מצד אחד רצון לא להתגמש מול החיים ומצד שני רצון לציית לכל החוקים הנלווים.
מנסה להיזכר מתי בעצם איבדתי את הרצון לקפוץ מצוק לצוק ולא להביט אחורה ואיך תוך כדי איבדתי גם את אמונתי המלאה בסמליות שבכל צעד קטן שלי?
לאחרונה יש בי רצון או יותר נכון צורך לנעול את כולי בתוך קובייה. מה שפעם היה אוויר צח נחשב היום לנוזל כימי דחוס ומחניק וכל הפרחים שהיו מדברים אליי פעם, נראים היום יפים מידי מכדי שאתקיים לצידם בנחת.
אני מבטיח לעצמי לא לירוק לתוך הבאר שאני שותה ממנה אבל זכותי לעשות כך אם אני חי בתוך הבאר כבר די הרבה זמן.

לכל התימהוניים שתוהים בחוץ אם קראתי את כל ספרות העידן החדש והאם זה עזר לי, התשובה היא כן. רק לא עד הסוף. אפשר לטעון שזו בדיוק הבעיה שלי אבל אני מעדיף להשאיר את הסוף שלי פתוח, לכל צרה. ולא, זה לא עזר. תודה שדאגתם.
אני אוהב לחשוב שאני בשנות ספירת המלאי שלי. שוקד על ספירות ושקילות של אהבות, של געגועים, של חיים ומוות וכל החלומות שבאמצע. הפסדים מול רווחים. אז אי אפשר להאשים אותי על ההתנתקות החד צדדית שלי וההתחברות לריק שבתוכי, ככה יותר קל לי לשמוע את הפעימות הכוזבות של ליבי האמיתי ולהיות רגוע שהחיים שם, מחוץ לבאר, עדיין ממשיכים ממש כמו כאן בפנים.

אולי מישהו עוד יבוא לדלות אותי עם דלי.


1.
Right
Slowly (Home)
 (taken from "Slowly (Home) Ep" /// 2011)



כמו דבק השיר הזה נדבק אלי. מאז שגיליתי אותו לפני כשבוע הוא פשוט הולך איתי לכל מקום. מלווה אותי בימים האפרפרים והמאוד לא תל אביביים בזמן האחרון. לא שאני מתלונן כמובן כי קצת אירופה סגרירית ושיר כזה פשוט נועדו להיות יחד.
אני בעצם צריך להודות למישהו בשם לאון פלדמן. כי בחיפושיי אחריו בפייסבוק נתקלתי בתמונתו של הסולן היפה בעל אותו השם כשבידיו מיקרופון, מה שתמיד מעורר בי סקרנות מוסיקלית. תוך שנייה גיליתי שיש לו להקה בקנדה וזה הסינגל הראשון מתוך אלבום שהולך להגיע.
הנה רגעים קטנים של אושר בחסות פייסבוק.


2.
SolarSolar
Left To Right
 (taken from "Secrets and Orchids EP" /// 2010)



עוד מציאה מרגשת שקשה לי לתאר במילים כמה זה יפה ובאיזה מקומות זה נוגע בי. בכל הפצעים המגלידים ובאלו מהעבר שכבר הגלידו אך השאירו את סימנים.
השיר לקוח מהאי.פי של בני הזוג האלו שכנראה הושפעו יותר מהכול מגולדפראפ ובטח ייקח זמן עד האלבום המלא אבל אני מצפה בכיליון עיניים.


3.
Lamb
Wise Enough
 (taken from "5" /// 2011)



05/05/11. בתאריך הזה הובטח שאקבל את האלבום החדש של לאמב. מהדורה מיוחדת וממוספרת עם שני דיסקים, ספר בכריכה קשה ופוסטר עם השם שלי עליו (בין עוד 2800 שמות). זה אכן קרה והשמעת הבכורה הייתה בדרכינו, חברתי הטובה ביותר ואני, לירושלים. היא בשביל להתחיל לשנות את חייה ואני סתם כדי להתמודד עם פחדיי מההר הקדוש הזה.
האלבום לא שונה מכל מה שהם עשו בעבר אולי רק קצת פחות מרגש מפאת חוסר גורם ההפתעה והראשוניות לנוכח קולה של לו רודס המהממת ואנדי בארלו והמנגינות הטריפ-הופיות שלו. אבל הרגש עדיין שם ולא מתווכחים עם אלילים נצחיים.
אז אני עדיין מפחד מההר הקדוש והחברה הכי טובה שהיא גם סוג של שומר הראש שלי מול החיים האלו קיבלה את תשובתה והיא הולכת לשנות את חייה מה שגורם לי לבכות מגאווה. אז מעכשיו האלבום הזה יהיה הפסקול שלנו בתקווה שגם אנחנו נהיה חכמים מספיק. מתישהו.


4.
Oh Land
Perfection
 (taken from "Oh Land" /// 2011)



האלבום השני שלה נחת לא מזמן בעולם הווירטואלי. אחד היפים ובקלות עומד ליד החדש של סיה וליקה לי מינוס קמפיין היח"צ המאסיבי שיש לשנייה. האלבום הראשון נגע בשלמות אבל היה קצת לא נגיש למי שאוהב את הזמרות המוזרות שלו קצת יותר פופיות. האלבום החדש כבר לוקח אותה למקום פופי אלקטרוני אבל הקול השמיימי והמלודיות המרגשות עדיין שם.


5.
Sóley
Theater Island
 (taken from "Theater Island" /// 2010)



גילוי לא כל כך מפתיע: באיסלנד יש מוסיקה מדהימה. אני נדהם בכל פעם כשמתווספת לי עוד מוסיקאית משם כמו זאת, Sóley Stefánsdóttir בת ה-23 (שהיא גם חלק מקולקטיב האינדי Seabear) שבכלל התחילה ללמוד פסנתר והלחנה ורק לאחרונה גילתה שהיא יכולה גם לשיר. זה הרי משהו כל כך נפוץ להיות מפוצצת כישרון.
אבל אם נשים את הקנאה בצד יהיה אפשר להנות מהאי.פי הקצר, הקולע והמושלם שלה. זה ברור כשמש איסלנדית מאיפה הבחורה הגיעה אבל למי שמצפה לקור וקרח יופתע לקבל דווקא חום ומעט אזכור של Cat Power.


6.
Alexander
Truth
 (taken from "Alexander" /// 2011)



אסיים עם שיר שלקוח מאלבום שעוד יגרום לכולנו להתהלך ברחובות תל אביב הסיזיפית עם חיוך מטופש מרוח על כל הפרצוף. לא הכול דמעות ועצב פה...
לא מזמן גיליתי את Edward Sharpe and The Magnetic Zeros שעשו לי געגועים לדבנדרה ברנהארט וימיו היפים ואז גיליתי שהסולן Alexander Ebert עומד להוציא אלבום מה שגרם לי לתהות אם גם בסולו הוא ילך למקומות שבהם השמש מבקרת הרבה ולא התאכזבתי.
האלבום כולו והשיר הזה במיוחד פשוט מגדירים מחדש מה זה להיות שמח תוך כדי תנועה ביום יום אפרורי.
זה מזכיר קצת את בוב דילן וקצת את פול סיימון ועוד כל מיני להקות שטופות שמש ובעיקר זה פשוט מעלה חיוך דבילי.



להורדת כל השירים


יום שני, 16 במאי 2011

פוסט-משהו

אם אתה מתעורר לפנות בוקר בהתנשמות גדולה ומרגיש שזאת יכלה להיות גם נשימתך האחרונה אז אתה בצרות צרורות.
לא באמת האמנתי כשסיפרו לי שאחרי שאחגוג רבע חיים יתחילו השאלות הגדולות לעוף לכל עבר בתוכי ושאותן השאלות גם ישאירו אותי כמעט ללא נשימה.
מה עשיתי בחיי עד עכשיו? האם יצרתי דבר בעל ערך? האם יש לי דבר מה ששווה ערך בעולם הכלכלי? האם אמשיך לשכור דירות צנועות שיהיה לי אסור להקשר אליהן באמת? האם הגשמתי את כל מה שחלמתי? האם אהבתי את אהבתי הגדולה כמו בסרטים? האם יש לי עוד זמן לתואר ראשון? האם יהיה לי מקצוע מכובד שישרה שקט על גזרת ההורים? האם אסלח לאימא ואבא? מה אני אהיה כשאהיה גדול באמת? או שאולי אמות עד אז? האם אני פוסט-משהו או פרה-משהו? האם לא מאוחר מידי לכל זה?

שאלות על גבי שאלות בלי שום סדר והגיון. כולן נשאלות בו זמנית ומשאירות אותי חסר נשימה. מהלך לי ביום-יום כשתחת זרועי יש עייפות שהרופאים קבעו ככרונית וצרות של עשירים על כתפיי. עשירים אחרים כמובן, לא אני. מנסה לתפוס כל שאלה מעופפת לחוד ולתלוש את כנפיה. כך היא תהיה מוכרחה להפסיק לעוף ולהיתקע בקירות ראשי ואני אוכל לחשוב על תשובה טובה במידה זו או אחרת. אבל מה אז? מה קורה כשאין לי תשובה? פעם היה למי לפנות והיום נשארתי עם חיבור לא יציב לאינטרנט ומנוע חיפוש עם שם דבילי שעל כל שאלה ותהיה עונה בפרסום שלפי כל החתכים האוכלוסיתיים אמור להתאים לי וכנראה שבצדק.

מזל שתמיד אפשר לסמוך על המקריות התל אביבית המדהימה כדי לקבל קצת תשובות או סתם לשמוע שאלות של אחרים שישתיקו קצת את אלו המעופפים שבי. מקריות שכזאת קבעה לי פגישה עם מישהי שהתהלכה לה ברחובות עם שאלות קודחות משלה ומיד אחרי חצי קופסת סיגריות, 2 טוסטים יקרים מידי ולא טעימים די והצעה שסורבה לצ'ייסר זול הבנו שלא משנה כמה נעשה, כמה נתקדם, כמה ניצור וכמה נאהב – שבעים כבר לא נהיה. לא ממקום חמדני  או פוסט-בולשיט-מודרני אלא ממקום הכי אמיתי בבטן שחייבים להודות לו על כך שנמשיך לחיות את החיים בנגיסות גדולות ולעולם לא נרגיש שבעים. מסתבר ששובע עושה אותנו לבנאליים ועצלנים.
ואם ירון לונדון אומר על עצמו "בהרגשה שלי לא ייצרתי דבר בעל ערך קיים ועומד." מי אנחנו שנתבכיין או נשווה את עצמנו אל המיתוס בעצמו?


1.
מעיין הירשביין
הספה הזאת היא בור
(מתוך "ממלכת עד ש..." /// 2011)



השיר הזה הוא מאותם השירים שבאים להתנחל בגוף. מצד אחד הוא כואב מידי אז אני ממהר לתלוש אותו ממני לפני שידבק לי לקירות הלב אבל מהר מאוד אני פשוט מתמסר אליו ונופל לבור הזה שמעיין שרה עליו. מצמרר לפעמים כמה ששיר יכול להיות כל כך נכון למרות שנכתב על ידי מישהו אחר. עד כדי כך שאני מרגיש שקול קטן בתוכי שר אותו.
בהופעת ההשקה לאלבום הבכורה של מעיין שמתוכו השיר הזה הבנתי שהחוזק העצום שלה הוא דווקא בשירים הכביכול קטנים האלו. אך לא קטנים ולא נעליים, כי העוצמות של הכאב והכעס נמצאות במתח שבין הקול שלה לפסנתר. עוצמות שיכולות להטביע את כולנו עם פזמון אחד.

by Louiz Green

2.
עינב ג'קסון כהן
27
(מתוך "עץ נופל ביער" /// 2011)



השיר הזה פשוט לא הגיוני, כי לפי הדיבור בעיר לעינב ג'קסון כהן יש עדים ודי הרבה. מה שכן הגיוני זה שזה אחד השירים הכי יפים ששמעתי בחיי ואני לא אובייקטיבי אבל אני גם לא מגזים.
אני מקשיב לשיר הזה שוב ושוב ובלי סוף ומדהים אותי עד כדי צמרמורת איך היא הצליחה לכתוב בתבנית כל כך פשוטה שיר שגורם לך להתמודד עם כל פחד קיומי שיש בעולם הזה.
וזה בעצם גדולתה של עינב. הפסנתר במקומו מונח והקול שלה הוא אחד הנקיים והמרגשים שיש בסביבה ואז המילים מתחילות לזרום החוצה ופתאום זה ברור כשמש (או כיום גשום ויפה) שזאת השירה החדשה. השירה שמושפעת מהעבר אבל לא שוחה בה אלא מסתכלת על העכשיו ועל היום ובשיא הפשטות צורבת בך רגשות בלי רגשנות יתר.


3.
חן רותם
איפה אתם בחג
(מתוך "מה יגידו" /// 2010)



קשה להתרכז בשיחה רצינית עם חברה כששיר שמתנגן ברדיו באותן הדקות פשוט מחליט להשתלט עליך.
השיר הזה צץ לו פתאום ולא מפתיע שזה קרה בתקופת חג פסח האחרון. כנראה שבוחרי השירים שם למעלה אוהבים לקשר שירים לנושאים. אבל השיר הזה הוא הרבה מעבר לשיר חג מבחינתי.
לצערי אני לא אחד שחוגג חגים עם חבריו או משפחתו אבל במעט שהייתי הרגשתי את מה שחן רותם שרה עליו. לא ברור אם זה שיר על זוגיות או על משפחה אבל מה שבטוח זה שיש בשיר המון בדידות בתוך מה שאמור להיות ההפך המוחלט. אני אישית החלטתי לדבוק בבדידות כי ככה לפחות החג עובר בשקט יחסי.
לעזאזל כמה שהשיר הזה יפה ומזל שיש לי חברה שסבלנית איתי כששירים ברדיו משתלטים עליי וכולי ציפייה לשמות וקרדיטים בסופם...


4.
אביגייל רוז
עוד מחכה לאחד
(מתוך "חצי נחמה" /// 2011)



מדהים שעוד לא כתבתי על אביגייל רוז עד עכשיו. אבל למזלי יצא לה לא מזמן אלבום חדש ויפייפה ובו הביצוע הזה ל"עוד מחכה לאחד". אני הרי סאקר של קאברים בייחוד כאלה שלוקחים את השיר למקומות אחרים ואישיים יותר. במקרה הזה קשה לי לקרוא לזה קאבר כי לדעתי הביצוע הזה הוא כל כך אישי ומרגש שאפשר ממש לחשוב שהוא חלק מהרפרטואר האישי לגמרי של אביגייל. 
השיר הזה מופיע באלבום הדני של אביגייל אבל יצא גם כחלק מפרויקט מחווה חדש לשירי המלחין סשה ארגוב מבית "קול הקמפוס" וטלי פולק, שדרנית בתחנה ומפיקה עצמאית. הפרוייקט נקרא "מסע אספלט" והוא אחד הדברים הכי יפים שתשמעו בסביבה. הוא הופץ באופן אינטרנטי כחלק מהרצון לשמר את רוח העשייה העצמאית מאחוריו, מה שמבטיח המון אומנים מדהימים, מרגשים ומיוחדים. אפשר לרכוש אותו בכ-10 ש"ח בלינק מתחת. אתם לא תצטערו...

קפצו לשמוע ולרכוש את "מסע אספלט"


5.
רותם אור
Little Drop of Poison
(מתוך הפרויקט של עונג שבת: "שירים משומשים: משירי טום ווייטס בעברית" /// 2011)



שיטוטים על גבי שיטוטים מנתבים אותי למקומות שבהם אני מוצא מוסיקה מדהימה שעושים ממש כאן, מתחת לאף של כולנו. מציאות כמו רותם אור  מרגשות אותי עד כדי טירוף. השיר כאן לקוח מפרויקט שנעשה בבלוג האהוב עליי "עונג שבת"של גיאחה והוקדש כולו לשירי טום ווייטס בעברית. אני חייב להודות שאני לא חסיד גדול של מר' ווייטס אבל השיר הזה פשוט גרם לי להתחיל לנבור שוב באלבומים שלו ולו כי התרגום הכול כך יפה לעברית הצית בי את הרצון לשמוע את השירים באנגלית ולתרגם בדמיוני עוד שירים שלו.
הביצוע פה של רותם אור עם יהוא ירון על הקונטרבאס זה אחד הדברים הכי נונשלנטיים ויפים ואם עוצמים את העיניים מספיק זמן אפשר לדמיין שזה נעשה לפני עשורים, בתקופה מעושנת וטובה יותר.


6.
דנה עדיני
אשליה
(מתוך "אשליה" /// 2011)



"אין דרך להימלט מזה ואין יותר תירוצים / פשוט לקום ולעשות את זה לא קורים פה נִיסים
אף אחד לא יודע מה זה שאין לי שכר דירה לשלם / ומה ההבדל בין להביך את עצמי מול עצמי או מולכם
אין דרך לעצור את זה ואין יותר סימנים  /זה הכל תלוי בי אף אחד לא יציל אותי
אין חוקים אין משחקים / אף אחד לא זוכר מיהו ואיך אזכור מי אני בכלל
כשכל מאמץ עילאי מסתכם בסדרת עינויים אבל..."
פריטת גיטרה אחת ושיר אחד שטומן בו מלחמה גדולה של כולנו בעיר גדולה כזאת או אחרת. לא יכולתי לכתוב את זה טוב יותר.


7.
שירלי קונס
מחוץ לתמונה
(מתוך "מחוץ לתמונה" /// 2011)



השיר הזה הוא התשובה לכל האנשים ששואלים אותי למה אני כל כך עצוב ומה הסיבה לזה שאני מקיף את עצמי בכל כך הרבה שירים "מדכאים". קשה לי להסביר איך בדיוק השירים האלו שאני מקיף את עצמי בהם פשוט מרוממים לי את הנפש אבל הנה שיר שכולו תקווה. לומר שאין בו טיפת עצב יהיה לא נכון אבל המילים, המנגינה והקול של שירלי פשוט מצליחים לעטוף אותי בכל כך הרבה תקווה וחמלה שלפעמים אין לי את היכולת לתת לו להסתיים ולשיר שאחריו להתחיל. אז הוא מוגדר אצלי כבר הרבה זמן על ריפיט, שהשכנים לא יגידו שאני "דכאוני".
8.
גלי אלון
צוללת
(מתוך "בין לילה ליום" /// 2011)



כשאני שומע את הסינגל הראשון והחדש של גלי אלון אני רק מצליח לתהות למה לא עושים בארץ עוד ועוד דברים יפים כמו השיר הזה. בהפקה עדינה של אסף אמדורסקי שמשאיר את החותם שלו מבלי לקחת את המושכות מגלי אלון שאחראית למילים ולמוסיקה וכמובן לקול שכולו חו"ל אבל לחלוטין תל אביב.
השיר הזה מזכיר לי שיר מהעבר הפרטי שלי. שיר שכנראה לא באמת נכתב אבל תמיד התנגן לי בראש אז החיבור היה מיידי.
תראו את הקליפ המדהים ותבקרו בבלוג החדש של גלי אלון שילווה אתכם עד שהאלבום המלא "בין לילה ליום" יצא לאוויר העולם.


9.
מרינה מקסימיליאן בלומין
איך זה
(2011)



והנה שוב אני חוזר למרינה מקסימיליאן בלומין. נראה לי שהבהרתי כבר פעם כמה שאני אוהב אותה ומצפה בשקיקה לאלבום המלא. עד שזה יקרה אני אשאר המום מהשיר הזה שמאיר בי צמרמורת גם אחרי שהוא מסתיים ונשמע, בלי יהירות מצידה, כל כך שונה ומוזר ועדיין מרגש בצורה יוצאת דופן.
זה מזכיר לי את הפרוייקט המשותף של Sidsel Endresen & Bugge Wesseltoft שפירסמתי כאן בפוסט הראשון שלי בבלוג. ומבחינתי זה מעביר את מרינה לשלב הבא, משהו אל-זמני אני רק מקווה שגם האלבו המלא יהיה חסר התפשרויות כמו השיר המדהים הזה. 


10.
Bella Tarr
ליקויים
(מתוך "Pulsar" /// 2010)



ונסיים עם זואי פולנסקי (השם הכי אינדי בסביבה) ששרה תחת הכינוי "בלה טאר" וגיליתי אותה דרך פרויקט "אינדי סיטי" שהוא שיתוף פעולה בין ערוץ 8 לעיריית תל אביב-יפו ובו מתעדים אומנים עצמאיים מופיעים ברחבי העיר.
אני מת על זה שהקול שלה רחוק ונמצא כמעט מאחור ואפשר לרגעם לחשוב שהוא בכלל באנגלית ולקוח היישר מלייבל בריטי של סוף הניינטיז ותחילת 2000. פשוט שלמות שוגייזית.




יום שלישי, 3 במאי 2011

צמרמורות


אתה מחכה שהחיים יעשו לך צמרמורת,
אז תמשיך לחכות עוד קצת.



1.
Michael Andrews
When I Call A Name
 (taken from "Me And You And Everyone We Know" OST /// 2005)



"אני, אתה וכל השאר" זה אחד הסרטים האהובים עליי. ממש בחמישייה הפותחת בין "השעות" ל"קלולס". הסרט הזה בביומה של מירנדה ג'ולי שהיא גם אמנית וידאו ארטים מרגשת, הוא אחד הסרטים שהשאירו שריטה על הלב שלי. מהשריטות הטובות שנעים להיזכר בהם. היא מצליחה לביים סרט שכולו אהבה בלי קיטשיות ובנאליות אבל עם המון עדינות, תמימות ואהבה עצומה למושג החמקמק הזה אהבה.
זה הקטע הפותח של הסרט והפסקול שעשה מייקל אנדרוז ("דוני דארקו") והוא יחרט אצלכם בזיכרון בדיוק כמו שהוא נחרט אצלי עם ההבטחות התמימות לעתיד תמים...




2.
Anna Ternheim
Such A Lonely Soul (Naked Version)
 (taken from "Separation Road" Extended Version /// 2007)



גרסה עירומה לשיר שמדבר בפשטות על בגידה. מעולם לא שמתי לב למילים עד שהקשבתי לקולה הנקי והעוצמתי של אנה יוצא מתוך המנגינה המופשטת והחלולה שמסביבו. לפעמים לא צריך להיות דרמטיים מידי אלא לפשט הכל להכי בסיסי. הכי נקי. הכי צלול.


3.
Dark Dark Dark
Daydreaming
 (taken from "Wild Go" /// 2011)



מפגש פתאומי עם הלהקה הזאת שלח את האלבום הזה להשמעה חוזרת. שוב ושוב וללא הפסקה. האלבום כולו, בדיוק כמו השיר הזה, מזכיר משהו מהעבר הרחוק או הקרוב אבל זה נשמע כל כך חדש ומעכשיו וכל כך מרגש שבא לי לרכוש אלפי עותקים ולחלק לכל אלו שאני אוהב מהעבר הרחוק או הקרוב...


4.
Hanne Hukkelberg
Boble
 (taken from "Little Things" /// 2005)



מפתיע שעוד לא התעסקתי עם האני בבלוג אבל הנה, עדיף עכשיו מאשר לעולם לא. זה הקטע הכי אהוב עלי מאלבומה הראשון והוא לנצח יעלה בי זיכרונות שמעולם לא קרו. תמונות מחיים קודמים, אהבות שחלפו וישיבה מאוהבת בבתי קפה פריזאיים.
אולי זה בכלל מעלה בי זיכרונות מהעתיד...
אחד האלבומים האהובים עליי שהולכים איתי יד ביד עד היום. למרות שאיבדתי בה מעט עניין מאז האלבום השני אני עדיין שומר לה חסד נעורים וגעגועים.






יום חמישי, 21 באפריל 2011

מבטים פתטיים

מבטים עייפים נזרקים לכל כיוון. מבטים מלאי רצון לאהוב אבל לא להודות. מבטים פתטיים מלמעלה ומלמטה, בהתאם לגובה הצורך באהבה.
אני עומד דקות ארוכות שדוקרות כמו שעות ובוהה בכל מי שסביבי ולו רק כדי לתפוס מבט אמיתי מהם שידרוש ממני מבט אמיתי משל עצמי. מבט שמבין את הצורך באהבה, הצורך בלוותר על האלכסון האגואיסטי שבמיטה, אהבה שחונקת אבל לפחות היא נוגעת. אהבה שהיא הכול וכלום.

בין כל זרקורי האור ובין טבילה לטבילה בכוס אלכוהול אני מתחיל להתעייף מכל המביטים הפתטיים שסביבי. כעס מתחיל לחלחל בתוכי, איך בבית אנחנו בוכים בגלל הלבד ומבטיחים לעצמנו שעוד רגע נמצא את הרגש שאין לקרוא לו בשמו האמיתי ובחוץ אנחנו עסוקים בלחפש את הכי טוב, הכי יפה, הכי חכם, הכי נגיש, הכי מסתורי... ואז חוזרים הביתה הכי לבד.

שעתיים ארוכות לתוך לילה אבוד וכבר ספרתי עשרות סוגי מבטים פתטיים; המבט שכבר לא יכול יותר, המבט החרמן, המבט החזק מבחוץ בזמן שהכול חלש בפנים, המבט הריק, המבט המלא, המבט שכולו מחכה למלוך על העולם בלי להבין שהמלך בעצם עירום, המבט שכולו מאוהב בעצם המושג אהבה ורק מחפש דמות שתיכנס לתפקיד, המבט שבור הלב שמחפש תחליף חד פעמי למגע התמידי, המבט שבכלל לא מחפש אבל מתחנן לחום כזה או אחר, המבט שעמל רבות על הקוביות שבבטן ומוכן למכור לכל המרבה במחיר, ועוד מבט ועוד מבט וזה לא נגמר.

אחרי שספרתי אחד -אחד את כל המבטים רק רציתי לעצור את הרעש כדי להגיד לכולם להפסיק לשלוח לאוויר הדחוס מבטים ולקוות שכולם יבינו את הכוונות הנסתרות שלהם ופשוט יתחילו להתמודד עם הצורך באהבה. שיתחילו להבין שיהיו ויתורים בדרך, שיהיו נפגעים ושאלכסון זה טוב אבל לא לנצח.
אבל עייפתי רק מהמחשבה על המבטים השונאים שיחתכו אותי מכל צדדיי והחלטתי לחזור למיטה שלי, שם מחכה לי האחד והיחיד שלי שלמרות הביחד עדיין אוהב לגנוב לי באלכסון שלו את המיטה.
גם אני בעליו הגאה של מבט פתטי אבל כרגע אני פתטי שחוזר לבית מלא.



1.
Mashrou3 Leila
Shim el Yasmine
مشروع ليلى - شرم ياسمين عبد
 (taken from " Mashrou3 Leila" /// 2009)



הנה דוגמא ליתרונותיו של פייסבוק: לפני כחודש עלתה מולי מישהי שאני לא מכיר וגם היא לא מכירה אותי. ללא שום רקע עליי ועל סמך פוסטים שהיא ראתה על הוול שלי היא החליטה שאני הולך לאהוב את ההרכב הזה ונדמה לי שאין לה מושג כמה קישור אחד קטן יכול לשנות חיים שלמים.
ההרכב הזה שמורכב צשבעה גברים ובחורה אחת מגיעים היישר מהסצנה התוססת והמדהימה של ביירות שנמצאת מרחק נסיעה בסגנון רוד טריפ אמריקאי מכאן אבל היא הרבה יותר רחוקה ממה שנדמה בגלל בירוקרטיות שנקראות מלחמות ואוייבים.
תוך שנתיים החברה האלו עם אלבום אחד ומושלם מאחוריהם וכישרון עצום הפכו לסנסציה ומפוצצי פסטיבלים בביירות ובאירופה. רק מלראות אותם מופיעים מול קהל מטורף גורם לי לרצות להחליף דרכון. אהה והם גם נורא נורא נורא יפים.
אז לי ולחבר נשאר רק לראות קליפים שלהם ולהזיל ריר מכמות האנרגיות והיופי.



2.
Souad Massi
Raoui
سعاد ماسي - الراوي
(taken from "Raoui" /// 2004)



אחת הזמרות האהובות עליי. מאז ומתמיד הגדרתי אותה כסוג של טרייסי צ'פמן האלג'ירית. כל כך הרבה יופי נשפך מהקול שלה ופריטת הגיטרה הביישנית שלה פשוט משלימה שיר מושלם. לצערי איבדתי עניין בה לאורך השנים אבל אולי בזכות האלבום החדש שלה עוד אחזור לזרועות פריטת הגיטרה והקול שלה.


3.
Natacha Atlas
Gafsa
ناتاشا أطلس - قفصة
(taken from "Halim" /// 1998)



על נטשה אטלס כבר השתפכתי פעם ואעשה זאת שוב ושוב עד שכל העולם ישמע ויאהב אותה כמוני. את השיר הזה גיליתי תוך כדי צפייה בסרט הקוריאני "להרגיש בבית" ("Iron 3" באנגלית) שכמעט כולו מורכב משתי דמויות שותקות שהחיבור היחידי ביניהם קורה דרך השיר הזה שמתנגן בבית ברגעי מפתח. גם בלי לראות את הסרט הנשימה נעצרת כשמקשיבים לשיר הזה. זו הגרסא המלאה של האלבום.


4.
דודו טסה והכוויתים
רוחי תלפת
دودو تاسا والكويتيان - روحي تلفت
(taken from "Dudu Tassa & The Kuwaitis" /// 2011)



כולם כבר יודעים שהתעלפתי כששמעתי את האלבום החדש של דודו טסה. החיבור שלו להיסטוריה המשפחתית והרצון שלו להביא את שיריו של סבו ולתת להם נגיעה מעודכנת מלאת כבוד והערכה למקור זה אחד הדברים הכי טובים שקרו לו ולמוסיקה הישראלית בשנה הזאת. רוצו לרכוש לכם עותק מהגן עדן הזה ובדיוק כמוני תתרגשו מבלי אפילו להבין מילה.


5.
Nancy Ajram
Fe Hagat
نانسي عجرم - في حاجات
(taken from "7" /// 2010)



יצור מוזר הננסי הזאת, משום מה קוראים לה בריטני ספירס הלבנונית. אצלי היא מעוררת בעיקר אנטגוניזם ולא רק בגלל השפתיים המוגזמות שלה והפרסומת המהלכת לניתוחים פלסטיים שהיא אלא בעיקר בגלל המוסיקה המתוקה מידי שרובה ככולה מבוססת על הפקה ממחושבת ותופים חשמליים שמוציאים את העוקץ מהמרכיב הערבי שבמוסיקה שלה.
דווקא בגלל כל החסרונות האלו השיר הזה הצליח להגיע אלי. לרגע קטן המפיקים לקחו אותה למקום אלקטרוני עם באסים שמנים ובלי חיבורים פלסטיים ולא טבעיים למוסיקה ערבית בשקל.
מן הסתם שגם לתקופה שבה הכרתי את השיר יש השפעה על כך שהשיר נשאר עמוק בפנים. אפשר בקלות לומר שדווקא השיר הזה, המילים שלו והדמעות המשחררות שהתלוו אליהם הצילו את הזוגיות שלנו.


6.
דיקלה
בסתנה
ديكلا - بثتنا
(taken from "Love Music" /// 2001)



את דיקלה אני אוהב מהשנייה ששמעתי אותה בהפקות המוקדמות של רן שם-טוב ולא האמנתי אז שבארץ יש דברים כל כך מעודכנים מוסיקלית. מה שהכי מדהים אותי זה שעד היום, על כל שלושת אלבומיה, היא עדיין מצליחה לסחוף אותי ואת הלב שלי ולנהל את הרגשות שבתוכי. בדיוק כמו שהיא מנצחת על נגניה בהופעות בצורה כל כך מדויקת ומפעימה, כיאה לדיוה אמיתית.
עכשיו רק נשאר שאתעלה מעל הפחד הראשוני שלי מדיוות ואומר לה שלום ברחוב...