סה"כ צפיות בדף

יום רביעי, 27 באוקטובר 2010

שקט הוא הרעש החדש.

כשאתה חלק ממה שמוגדר כחיי לילה, בדרך כלל אתה חוזר הביתה לחדר חשוך ולמיטה שהיא אי בודד, לטוב ולרע. ברגעים האלו - כשאתה פושט מעליך את כל השכבות שממתגות אותך וחולץ רגליים קרות מנעליים עייפות-  אהבה הוא מושג חמקמק, כבד הוא סתם עוד איבר בגוף שעובר התעללות שעליה נשלם בתקווה רק עוד כמה עשרות שנים, והבדידות הופכת לממשית שנייה אחרי שחלקת רחבה עם מאות ואלפי אנשים שבטוחים שהאורות, הרעש וענן הסיגריות מלווים אותך עד למפתן הדלת שלך וגם נכנסים איתך למיטה. רק להגיע למיטה ולהחזיק אצבעות שמחר הכל ישתנה.

במשך השנים המצאתי לעצמי שיטה איך להפיג את הבדידות ובדרך גם להקל על הראש המסתחרר שלי. אני עומד ללא איזון מול אוסף הדיסקים שלי ובוחר בכל פעם קורבן חדש לעלות בין קירות החדר. עם השנים הקורבנות הפכו לקבועים בלית ברירה, והחוק שלי עם עצמי היה שמותר לעלות כקורבן כל אלבום שהוא שקט אך מלא בכוונות ומשמעויות. קורטוב של מנגינות מהורהרות, קצת קולות מלטפים ופה ושם, מנגינה שתזכיר לי אהוב ישן או לב שבור ולו כדי להיות עדיין בקשר עם המציאות. המתכון המושלם להתעורר בבוקר עם תובנות וגעגועים. בלי הפתעות, בלי ביטים אלקטרוניים ובלי התחכמויות.

אנשים בדרך כלל מופתעים שבבית הצלילים שממלאים אותי הם לרוב שקטים, עדינים ועצובים. מתוך מחשבה שהמסיבה לעולם לא נגמרת ושכדי.ג'יי או מפיק הטעם המוסיקלי שלי מתחיל ונגמר במה שמתנגן במסיבה. אבל בבית, באי הבודד שלי, התחפושת יורדת מעצמה. בלי המוסיקה לא היה לי כל כך איפה לתלות את השפיות שלי ולדעת למצוא אותה שם, תלויה כמו מעיל לימים הגשומים.

היום אני כבר לא חוזר לחדר ריק ואין מאושר ממני. היום כבר יש לי את המנגינות שממלאות את החדר ויש לי אותו. האחד שמבין שכדי שאפסיק לרעוש אני חייב שקט עדין שימלא לי את קירות הלב.


1.
Entertainment For The Braindead
What You Get
 (taken from "Hydrophobia" /// 2008)



בחורה אחת שיושבת בביתה בגרמניה ומשגרת מוסיקה עוצרת נשימה להורדה חינמית וללא שום שיווק, אלא רק האמונה שבעולם הוירטואלי של היום אפשר להגיע להמון אנשים ולגעת בהם מבלי לבקש מהם את מספר כרטיס האשראי הבינלאומי שלהם. אפילו בממלכת אמאזון לא תוכלו למצוא אותה. המוסיקה שלה נשמעת מפעם אבל היא לגמרי גם מעכשיו. והיא שרה על סיפורי אהבה שגוועו, ארוזים במילים שהיו הולמות גם טרגדיות יווניות. ועדיין, היא נשארת קטנה וצנועה. חפשו בעצמכם ותורידו אותה במלואה באתר שלה: www.entertainmentforthebraindead.com



2.
First Aid Kit
Winter Is All Over You
(taken from "The Big Black And The Blue" /// 2010)



את 'ערכת עזרה ראשונה' גיליתי בצהריי היום שבו עוד רומן חולף שהבטחתי לעצמי שלא אתאהב בו עלה על מטוס וחזר לזרועות לונדון שממנה הגיע. לקח זמן עד שהבנות האלו הוציאו אלבום שלם וגם אז הן לא אכזבו אותי ושברו את ליבי. כמה טוב לדעת שיש דברים שאפשר לסמוך עליהם בעולם הזה.



3.
Emily Wells
Supermarket
(taken from "Beautiful Sleepyhead and the Laughing Yaks" /// 2007)



את אמילי פגשתי כשהיא הופיעה בארץ. בתוך לבונטין 7 הקטנטן היא פשוט שלפה את כובע הקסמים שלה ובכל פעם שהוציאה שפן חדש מתוכו היא קירבה אותי, ואני מנחש גם שכל מי שהיה שותף להופעה, להתגלות של ממש. היא הגיעה לכן עם אלבומה האחרון " The Symphonies Dreams Memories & Parties" שכולו כמו ברוב המקרים של סינגר-סונגרייטרס חדשות - מורכב מנגינה שלה על מיליון כלים ובעיקר כינור, ההתמחות שלה. רק שבמקרה שלה היא גם משתמשת באפקטים של שיכפול שמהלך כל האלבום וההופעה יצרו שלב אחרי שלב שכבות נוספות שמילאו את השירים שלה במשהו שלא רק מדהים ווירטואוזי מבחינת ביצוע אלא גם שובר לב ויפהפה. השיר הזה הוא מאלבום קודם שלה שהוא הרבה יותר צנוע, ושיר האהבה הלא קונבנציונאלי הזה שבה את ליבי.



4.
Kate Nash
Nicest Thing
(taken from "Made of Bricks" /// 2007)



יש שירים שמפסיקים לרגש אחרי זמן מה. אולי כי סוף סוף הלב ניתק קשר עם האסוציאציות של השיר. אבל זה לא המקרה שלי עם השיר הזה. בכל פעם שאני נתקל בו בכוונה או בטעות הוא שולף את הלב שלי, מניח אותו על השולחן ופורס אותו כמו קלפים פתוחים שמזכירים לי כל מה שניסיתי לשכוח או שלא באמת רציתי. וזה לגמרי כואב. הכרחי אמנם אך פוצע.
אבל, כמו שאמא שלי אומרת: "מכל רע תמיד יוצא גם טוב". והשיר הזה בעצם עיצב את מה שאני מחפש בשותף לחיים, באהבה שתהיה לצידי וכל זה סיכמה קייט נאש הבריטית שהייתה לרגע הדבר הכי נכון בעולם האינדי במשפט אחד:

I wish that you knew when I said two sugars,
Actually I meant three


2 תגובות:

  1. מילים כל כך כנות וכואבות. מדהים כמה שאתה מסוגל לפתוח את עצמך מול העולם. אני מניחה שבעולם שבו אתה נמצא ואותו אתה חווה חייב להגיע האיזון ( חיי הלילה הרועשים למול המלודיות השקטות).

    אל תפסיק להתרגש ולרגש.

    השבמחק
  2. באמת שעלתה לי דמעה. המילים שלך מרגשות אותי כל כך ואני לא יודעת אם זה בגלל שאתה כותב כל כך אמיתי או בגלל שאני כל כך מזדהה. מה שבטוח זה שזה טוב.

    השבמחק