סה"כ צפיות בדף

יום רביעי, 9 בפברואר 2011

מוסיקה והחיים החדשים

מסתבר שבלי מוסיקה אני רק חצי בן אדם.
לא מזמן מצאתי את התשובה לכמה ארגזים בן אדם צריך כדי לארוז את חייו?
בערך כעשרה ועוד כמה שקיות זבל כתומות ומכוערות עד כאב. אפילו את האהבה הצלחתי לארוז בצלופן מבריק ומרשרש.
אבל מה שהכי מעציב אותי זה שכל המוסיקה שלי, תקליטים על גבי דיסקים, שתפסו יותר ארגזים מכל השאר פשוט מונחים שם. סגורים ומנותקים מהקשרם הטבעי. ארוזים בארגזים חומים ופשוטים. עטופים במסקנטייפ אטום.

הם כנראה מנסים כל הזמן הזה לקרוא לי לעזרה או לפחות לבקש לצאת לנשום קצת אוויר סמיך של עשן סיגריות. מחכים שברוב אהבה אסדר אותם על מדפים יפים בחיים החדשים שלי. הבטחתי להם שזה הדבר הראשון שאעשה.

פתאום אני מבין כמה אני מתגעגע. כמה אני חצי שלם והבנאליות מתבקשת.
כנראה כשאתה יושב על ארגזים שממתינים לחיים חדשים, משהו בך עוצר ודומם. "זה זמני"  אני לוחש לארגזים המסודרים כמגדל שעומד ליפול ובדרך אני בעצם גם לוחש לעצמי.
"יחי החיים החדשים שבדרך..."

1.
Nils Petter Molvær feat. Sidsel Endresen
Merciful 1
 (taken from "Solid Ether" /// 2000)



סידסל היא אחת הזמרות שהכי מרגשות אותי. היא בטח תבוא לשיר בחתונה שלי או בהלוויה, תלוי במצב הרוח. אבל עד אז היא פשוט תמשיך לרגש אותי. הקטע הזה לקוח מאחד מאלבומי הג'אז הכי יפים בעולם, וגם אחד המיוחדים והיוצאי דופן שבהם.
כשחבר הכיר לי אותו זה נראה לי מוזר שבלייבל יחסית "בוגר" ומשעמם לפרקים כמו ECM החליטו להוציא אלבום ג'אז שמתבסס על אלקטרוניות קיצונית עם מוטיבים של ג'אנגל בצירוף ג'אז מודרני שגם בלי מילים פשוט יצא ועטף אותי באנרגיות חדשות. נילס פטר מולבייר הוא חצוצרן נורווגי שמאז הגילוי אני עוקב אחריו בקנאות וכל פעם מופתע מחדש.
שיתוף הפעולה בשני חלקים הזה עם סידסל הוא תמצית היופי של האלבומים שלו. מצד אחד נדחף לך לתוך הסדר היומיומי ומצד שני נותן לך אוויר לנשימה עם שיר קצר שהוא בעצם שירה על בדידות, רחמנות, אהבה ולב שבור.


2.
James Blake
Wilhelms Scream
(taken from "James Blake" /// 2011)



אז מה עם כל העולם נמצא בדיונים סוערים על האלבום השלם של ג'יימס בלייק? חלק טוענים שזו יצירת מופת וחלק מערערים על כך. אני בכל מקרה מאוהב בו כבר מהקאבר המושלם שהוא עשה לFeist-.
זה כל כך אלבום שלא יכל לצאת בשום עידן אחר. לא רק בגלל איכויותיו האלקטרוניות המתקדמות אלא בגלל הניסוח המדויק של הבדידות בעידן המודרני. הבחור הצעיר מידי הזה שר שירים שנכתבו מחר על היום והרכיב מהם אלבום שכולו השלמה עם החיים המודרניים שבהם ה"אני" נמצא באמצע בעל כורחו ומוטלת עליו חובת ההוכחה בעולם שרץ קדימה מהר מידי, חזק מידי בזמן שרק בא לך רק לעצור ולהביט באהבה אחת בעיניים.
שלמות.


3.
The XX
Infinity
(taken from "XX" /// 2009)



חברתי הטובה שתחייה תהתה לאחרונה למה עוד לא צירפתי שיר של ה-XX עד עכשיו. הפנתי אותה לקאבר של גורליאז לשיר שלהם וזה עדיין לא סיפק אותה. האמת היא שהיא צודקת. מאז שההרכב הזה יצא שמרתי אותם בתיקיית ההורדות שלי עקב יותר מידי הייפ מסביבם. רק אחרי כמה חודשים החלטתי להקשיב ואז התאהבתי לחלוטין. יש בהם משהו על זמני שזאת סיבה טובה לאהוב הרכב למרות כל ההייפ שבעולם. וכשהשירים מלטפים אותך מצד אחד ואז דוקרים אותך מהצד השני אז בכלל קשה לעמוד בפניהם. אני נכנעתי מזמן...


4.
Giana Factory
Bloody Game
(taken from "Bloody Game EP" /// 2009)



האי.פי הזה לא יצא כמה שבועות מהלופ שהוא נתקע בו אצלי. האלבום המעולה שלהם חווה חוויה דומה אבל אף שיר ממנו לא ריגש אותי כמו זה. מצד אחד יש בו משהו שמח אבל מתחת לכל הביטים מסתתר לו ליין גיטרה מכאיב ומילים חותכות בוריד. כל זה רק כדי לראות אם אמצא את עצמי זורם בדם שלהם, או להפך.


5.
Bat For Lashes
Prescilla
(taken from "Fur and Gold" /// 2006)



נטשה קן שהיא בט פור לשס היא בחורה מוזרה. כלומר מספיק מוזרה כדי שאתאהב בה. בזמן שהאלבום האחרון שלה לא נדבק אלי או לבגדים שלי, האלבום הראשון שלה נדבק אלי כמו ריח סיגריות חזק שבכל פעם מזכיר לי לילה שבו גיליתי את היופי.


6.
CocoRosie
R.I.P. Burn Face
(taken from "Grey Oceans" /// 2010)



אני לא אשכח את היום שבו שמעתי את האחיות המשוגעות האלו. עם הזמן ובאופן טבעי התרגלתי אליהן ממש כמו בכל זוגיות נורמלית עד שהגיע האלבום האחרון שלהן. הצחיק אותי שהן ניסו לחקות את קאנייה ווסט באלבומו היפה "808s & Heartbreak" ואז פתאום הבנתי שהן היו הכי רציניות. זה כל כך יפה. כל כך הן ועדיין כל כך לא. צועדות קדימה ולוקחות את המלודיות הילדותיות שלהן צעד אחד קדימה לעבר שירי ערש לילדים חולמניים.


7.
Titiyo
Crystal Clear Mud
(taken from "Hidden" /// 2008)



עד היום אני מתקשה להאמין שהשיר הזה שלקוח מאלבום כל כך יפה שייך לאותה בחורה שהתחילה את הקריירה שלה כבר בסוף האייטיז, אחראית ללהיט האם.טי.וי "Come Along" ובדרך גם אחות למחצה של ננה שרי האלמותית. כנראה שלא במקרה השיר הזה מזכיר לי קצת את אנני לנוקס. ככה זה עם השבדיות לאחרונה (עיינו ערך: רובין) שמתחברות למפיקים אלקטרוניים מוכשרים ומוצאות את דרכן המוסיקלית החדשה והמרגשת רחוק מהקונצזוס הדורסני.
ממש כמו עם רובין גם באלבום הזה יש הפקות של Kleerup מה ששידרג את הבחורה הזאת לחלוטין והשאיר אותי, ובתקווה שעכשיו גם אתכם, עם אלבום שמדגדג את כל הנימים בגוף.


8.
Iamamiwhoami
Y
(taken from "To Whom It May Concern EP" /// 2010)



גילוי נאות: אם בלילה מסויים, מתישהו בחודש שעבר, לא הייתי מורעב וגורר חבר טוב למוזס (כן-כן!) כנראה שלא הייתי מגלה את השיר הזה. לפחות לא בזמן הנכון לי.
אז תוך כדי ישיבה באותו מקום שהיה אמור לספק את הרעב שלי הצלחתי גם לספק את הרעב המוסיקלי שלי למשהו שישמוט את האדמה מתחת לרגליי ויחזיק אותי באוזניים אך ורק בכוח הצליל. מסתבר שהאחראים למוסיקה במקומות שכאלה מידי פעם אוהבים להשתעשע ובין גאגא לבריטני גם שמים איזה שיר שומט אדמה שכזה.
הפרוייקט הזה שנקרא Iamamiwhoami הוא פרוייקט מוסיקה ומולטימדיה של כמה אנשים שבראשם עומדת בחורה די חנונית שעונה לשם ג'ונה לי. קשה להסביר את הפרוייקט וכמה שהוא יפה אז פשוט כנסו לעמוד היו טיוב שלהם ותגלו את הקליפים בהמשכים שנוצרו עבור כל השירים שלהם וצורת ההפצה הגאונית שלהם שלא נכנעת לתכתיבים ישנים.


9.
Lamb
She Walks (snowed-in-mix)
 (taken from "5" /// 2011)


כמה כיף לגלות שהרכב הטריפ הופ האהוב עליי עומד להוציא אלבום חדש אחרי שנים של פירוק ושתיקה. עוד יותר כיף לחזור לימים שבהם היית מחכה למשלוח בדואר שיביא איתו דיסק חדש שמחכה כבר להתנגן היישר לתוך הלב ולהשתלב בחיים. זה באמת לא קרה כבר יותר מידי זמן...
הנה טעימה ממנו שהגיעה אליי למייל מיד עם הרכישה המוקדמת של האלבום באינטרנט. אם ככה זה הולך להישמע אז אני כבר מרים ידיים, מתיישב על הספה שאין לי ומחכה להם שינערו לי קצת את האבק מעל הלב.


10.
Nils Petter Molvær feat. Sidsel Endresen
Merciful 2
 (taken from "Solid Ether" /// 2000)



אסיים עם החלק השני של השיתוף פעולה של נילס וסידסל.
כי אחרי כל הצלילים, האלקטרוניקה, הרגשות כל מה שצריך זה קול אחד מצמרר, פנסתר אחד ומשפט סיום שאומר הכל בדיוק כמו שהוא לא אומר דבר:
"אתה משאיר רק הד, כמו רכבות שלנצח ימשיכו לעזוב את התחנה."


להורדת כל השירים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה