סה"כ צפיות בדף

יום שישי, 14 בינואר 2011

עולה על גדותיי

אתמול חשבתי שהמוסיקה מתה. בלי הודעה מוקדמת ובלי מודעת אבל, סתם עוד יום רגיל.
קמנו בבוקר ונשקנו באדישות אחד לשני, לצאת מידי חובה. נשארתי לבד בחדר, מדבר אל תוך הכרית העייפה שעוד לא התעוררה. משהו בתוכי כבר ידע להתחיל לארוז.

יד ימין לתוך שרוול ימין, יד שמאל בטעות לתוך הצווארון. עכשיו צריך לתקן טעויות ולהתרכז בעיקר, כדי שלא יהיה קר. רגל ימין לובשת כפפה ורגל שמאל ממהרת להדביק את הקצב.
הקומקום, מרוב התרגשות על תשומת הלב, מקפיץ את החשמל בכל החדרים. הקפה מכין את עצמו מתוך שעמום של ההרגל ומשהו בתוכי כבר מבין שצריך להתחיל להיפרד.

האצבעות שלי מטיילות באי שקט בארצות זרות. מה לא עושים כדי לא לחשוב על המובן מאליו. הלב מידי פעם מצליח להיזכר ועוצר לשנייה, אז אני לוגם עוד שלוק מהקפה כדי להעיר אותו. הכוס חצי מלאה ולעזאזל! אני לא מוכן לראות את חצי הכוס המלאה. אני רוצה שהכוס תעלה על גדותיה מרוב אהבה ותישפך החוצה, לתוך העולם השבור הזה שבחרתי בו.

משהו בתוכי מרגיש שהצלילים האחרונים התנגנו מזמן והמנגינות האחרונות גוססות בחרישיות. אני לא מרגיש שאני מוכן להיפרד מהשירים. הם הרי אמורים לחיות לנצח כי ככה הבטיחו לי. והבטחות מקיימים. מחוגי השעון רצים זה אחר זה ואני מתיישב בכיסא באולם. הבטיחו לי שמישהי עוד תעלה לבמה ותציף אותי. אני משיל מעליי את הציניות, העקשנות, ההססנות ושאר חבריהם ומחכה לצוף או לטבוע. היא עולה לשיר שירים מוכרים ואני מתרחק לעולמות אחרים רק כדי להתעורר באמצע ולגלות כמה שאני בוכה. כאילו שהעולם הזה צריך עוד בכיין אחד.

אושר עולה על גדותיו ומציף. המוסיקה לא מתה. היא רק הלכה כדי לחזור חזקה יותר ולקיים את הבטחתה לעזור לי לצוף ולא לטבוע.

1.
Anais Mitchell
Flowers (Eurydice's Song)
 (taken from "Headstown" /// 2010)



את אנאיס פגשתי במקרה אחרי ששמעתי השתפכויות בלתי פוסקות על אלבומה החדש. פרויקט שאפתני ואפשר לומר על גבול אופרת הרוק עם מיליוני אורחים ואווירה על זמנית. אבל דווקא השיר הזה שכולו אינטימיות תפס את ליבי. קולה המנוסה שראה דברים מימיו לא מרמז שהיא כולה בת 30 וכותבת מילים בחסד. תקשיבו טוב.


2.
Warpaint
Billie Holiday
(taken from " Exquisite Corpse EP" /// 2008)



נראה לי שלעולם לא באמת אבין למה להקת הבנות הזאת מאייתת את שמה של בילי הולידיי וגונבת שיר שלם של הסופרימס כדי לשלב בשיר. מה שכן, זה מוכיח את טענתי שמעשה רובין הודי שכזה הוא לפעמים לא רק נחוץ אלא חשוב ביותר. בייחוד אם המעשה נעשה כדי ליצור שיר שובר לב שכזה.


3.
Cat Power
No Sense
(taken from "Moon Pix" /// 1998)



השיר הקודם הזכיר לי את קאט ואת התקופה המוקדמת שלה שהייתה כל כך יפה ושבורה. אולי כי כשאת פחות מוכרת ופחות עשירה הלב נוטה להישבר חזק יותר ולהשאיר הד נצחי אחריו. באלבומים המוקדמים האלו היא נשמעת מצד אחד כל כך כעוסה ומצד שני קולה מתחנן לאהבה ומאיים להישבר תחת איזשהו נטל. וכנראה שאין דבר יפה יותר מאשר האזנה לתיעוד מושלם של שברון.


4.
Galapaghost
Never Heard Nothin'
(taken from "Runnin' EP" /// 2010)



יש אמירה חכמה שאומרת שאם נותנים לך משהו בחינם אז פשוט תיקח. אז תעמוד מול שני דרכים חדשות, מימינך תהיה הדרך שבה עצם הניצול של מושג החינם לא יעשה לך דבר ואתה תזרוק את מה שקיבלת לפח הקרוב. משמאלך תראה את הדרך שבה תוכל להשתנות בעקבות מה שקיבלת בחינם. זה המקרה עם האי.פי של הבחור האלמוני הזה. 7 שירים מרגשים שגורמים לי לצמרמורת בכל פעם מחדש. אז נותנים חינם, לא תסתכנו ותיקחו?


5.
Jenny Wilson
Would I play with my band?
(taken from "Love and Youth" /// 2005)



אני זוכר שברגע ששמעתי וראיתי את ג'ני וילסון בשיר המבריק"You Take My Breath Away" של The Knife פשוט רציתי לשמוע אותה בנפרד. אלבום הבכורה שלה היה לגמרי הדבר שחימם את אוזניי חורף שלם והיה עוף מוזר שקשה להגדיר אותו סגנונית או מוסיקלית. מה שהשאיר אותו רק למעגל הקרוב אליה. השיר הזה התנגן בלופ אינסופי והמשפט "אני עובדת ארבעה ימים בשבוע ובשאר הימים אני מבזבזת את זמני ברחובות. אני מחפשת אחרי משהו. מה הייתי הופכת להיות אם אתה עדיין היית חיי..." היה פסקול של תקופה בה שוטטתי מנופץ לב ברחובות תל אביב. רחובות שהיו למפלט היחידי שלי אחרי המוסיקה.


6.
Damian Jurado
Intoxicated Hands
(taken from "Where Shall You Take Me?" /// 2003)



השיר הזה צף לו לאחרונה מהמעמקים שבראשי. הוא לקוח מאלבום מושלם שהחזיק לי את היד ברגעים קשים. דמיאן שר כאן פיסות של שירים על שאריות של לב חבוט ואבוד. פתאום זה גרם לי לתהות אם היה לו מישהו שהחזיק את ידו בתקופה שבה האלבום הזה נוצר...


7.
Tom McRae
Line on Fire
(taken from "Just Like Blood" /// 2002)



עוד שיר שצף לו יחד עם אלבום מקסים. כנראה שברגע שהחיים מגיעים לתקופה שבה אתה מבין שתקופה אחת מסתיימת לה ותקופה חדשה מתחילה אז הכול צף מחדש כדי לתת להכל אווירה נוסטלגית של געגועים ודמעות שמחות.


8.
Red House Painters
Have You Forgotten
(taken from "Songs For A Blue Guitar" /// 1996)



שיר ישן שגיליתי בפסקול של "ונילה סקיי" ולפני כחודשיים התחלתי לזמזם אותו מבלי לזכור אותו. ואז נברתי ומצאתי אותו ובתוך שניות חזרתי עשור אחורה, נזכרתי במור, חברתי הטובה ובגג של בית ההורים שלה בצפון ובדיבורים הבלתי פוסקים על מוסיקה, אהבות וחלומות. חלקם, אגב, התגשמו וחלקם כנראה נשכחו. עד שיצופו שוב.


9.
Sufjan Stewens
Flint (For The Unemployed And Underpaid)
 (taken from "Greetings From Michigan: The Great Lakes State" /// 2003)



כל הדיבורים על החדש והמעולה של סופיאן גרמו לי להיזכר באלבום הזה. אז הרגשתי צורך ללכת לישון איתו לכמה לילות. תענוג.


10.
Tindersticks
My Oblivion
(taken from "Waiting for the Moon" /// 2003)



לסיום ולמרות הביטול של הופעתם בארץ שלפתי את האלבום היפיפה הזה כדי להתענג על כל שיר ושיר ועל קולו המנחם של סטיוארט סטייפלס. הייתי בן 18 כשהאלבום הזה יצא והתאהבתי בשיר הזה ואני זוכר שלקחתי אותו איתי לטירונות יחד עם הדיסקמן ותמיד נתקעתי על השיר הזה. רק אחרי כשנתיים צללתי לתוכו לחלוטין. מההתחלה ועד הסוף. אז לגמרי התאהבתי. אם הם יחזרו להופיע ארגיש שמותר לי, כפיצוי, לבקש את השיר הזה.

 
להורדת כל השירים

תגובה 1: