סה"כ צפיות בדף

יום שני, 9 באפריל 2012

שירים לעונה

לחגים יש נטייה לנקות את הרחובות ההומים. זה עוד יותר ניכר בחג שמכונה חג האביב. כל הצירים המרכזיים והצדדיים של העיר עוברים תהליך של טיהור פנימי ובתי הקפה והרחובות המרכזיים עומדים דום ורצים לחגוג עם אחרים בתוך בתים מוארים והשוק, השוק המלוכלך אבל המלא כל טוב נשאר עירום מתכליתו. עכשיו זה רק שמיים וארץ וסוף סוף אפשר לשמוע ציוצים במקום צפירות אקראיות.

גם אני מתנקה. לא כל כך בגלל החג כי מטבעי אני לא מחוגגי החגים אלא בגלל כל ההתנקות שמסביב. אני מניח רגע את הראש המטאפורי למנוחה וכל דאגה שזוחלת פנימה דרך האוזן אני מנער החוצה. לא עכשיו, עכשיו זה לא זמן טוב. מה שאפשר לדאוג לגביו היום אפשר גם לדאוג מחר.

יש משהו בלבד מוחלט בערב חג ששם את הכול בפרספקטיבה. פתאום לאהבה יש תוקף חדש. במקום לשנוא כל רגע סביב שולחן החג המזויף אני יכול להעריך את השולחן המכוסה מפה לבנה וחדשה מרחוק ולאהוב את כל היושבים סביבו, אלה האמיתיים ואלה הדמיוניים, בצורה אחרת. מתגעגעת, נוסטלגית ועם הפילטרים הדרושים לכך.

חג האביב מסמן לי את תחילתו של העונה האהובה עלי. בלי כל הבולשיט על חירות וחופש. זו עונה שכולה בסימן התחלה ועדיין בלי כל החום והזיעה שעוד יתקפו בהמשך. ימים פשוטים יותר ומלוא חופן הדמעות והשירים שעוד ימלאו את העונות הבאות. ושקט אחד קטן לעצמי, ולו ליום אחד.


1.
Amatorski
Soldier
 (taken from “TBC" /// 2011)



ההרכב הזה הוא סוג של הצלחה בבלגיה, ארץ הולדתם. האי פי הקצר והמקסים שלהם מ-2010 זכה להמון תשומת לב ומועמדויות אבל דווקא האלבום החדש שלהם לוקח אותם ואת השירים הקטנים שלהם (ובקטנים אני מתכוון לאינטימיים ועירומים) למחוזות יותר אלקטרוניים וזה כנראה גם בעזרתו של Darren Allison שהפיק ומיקסס בין השאר ל-Spiritualized, The Divine Comedy ו-Efterklang. סוג של טריפ הופ רק בגרסת 2012. אלבום כל כך עדין ושברירי וכל כך יפה שאי אפשר להתעלם ממנו.


2.
jj
Beautiful Life
 (taken from “jj nº 4” /// 2012)



הסנונית הראשונה מהסינגל החדש של Joakim Benon ו-Elin Kastlander שהם jj מבשר על כיוונים חדשים ויותר שמחים של הצמד. זה קצת מזכיר את האלבום בכורה אבל רק שמח יותר ומרגש יותר. שיר שכולו אביב וקיץ ושמש רחוקה אבל מחממת. זה מתחיל די בשקט עם גיטרה ברקע ולקראת הסוף מתפתח למה שאפשר לטעות ולחשוב כביט מסיבתי לכל דבר. אבל זה קצר וקולע וממלא בתקווה.


3.
Chromatics
Into the Black
 (taken from “Kill for Love” /// 2012)



אחד האלבומים הכי יפים של 2012 כבר כאן. מי היה מאמין שההרכב הזה שאיכשהו קפצו מפאנק כאוטי לדיסקו אפל וקודר והוציאו את אחד האלבומים היפים של 2007 יצליחו להוציא אלבום נוסף ומושלם. ריפים של גיטרה שמרפרפים לקיור וסמיתס, ביטים שמזכירים קצת את האלבום הקודם ומלודיות מושלמות שהולכות יד ביד עם המילים והקול של הסולנית Ruth Radelet. השיר הזה שגם פותח את האלבום מוקדש ל-Johnny Rotten מה"סקס פיסטולס" וכולו שיר קינה למלך הרוק'נרול ולרוק'נרול הגוסס בכלל.

“My, my
Hey, hey
Rock and Roll
Is here to stay
It’s better to burn out
Than to fade away.”


4.
Saschienne
Unknown
 (taken from "Unknown" /// 2012)



אלבום הבכורה של Saschienne הוא מסוג האלבומים שאפילו אותי מפתיעים. עוד יותר מפתיעה העובדה שבראש שלי זה מתאים כמו כפפה לבלוג הזה ולפוסט הספציפי הזה. כנראה בזכות הקול של Julienne Dessagne, אישתו של Sascha Funke שהוא אחד מיוצרי הטכנו הגרמני הידועים והמוצלחים כבר יותר מעשור. זה בעצם אלבום משותף תחת שם שמשלב את שמות שניהם ובא להמחיש, פשוטו כמשמעו, את האהבה שלהם ולקדש את הזוגיות האמיתית והמוסיקלית של שניהם. זה מזכיר לי קצת את GusGus ובעיקר מצליח שוב ושוב לגרום לי להתאהב מחדש בביטים, בכלים החיים שנכנסים ויוצאים ובקול החצי נוקשה וחצי מלאכי של ג'וליאן. שלמות.


5.
Anneka
Shut Her Down (Silent Dust Covered in Dust Mix)
(2012)



Anneka היא מאותן הזמרות שאת קולן אפשר לשמוע בהפקות אלקטרוניות של אחרים כמו Ital Tek ו-Vex’d וגם בשיר בונוס באלבום הגאוני של XXYYXX שזה בעצם בחור בן 16 מאורלנדו. השיר הזה שנקרא "Overdone" איכשהו תפס תאוצה וברגע שא-קפלה שלו הופיעה ברשת אז כמעט כל אחד עשה לו גרסה משלו רק שהפעם תחת השם "Shut Her Done". מה שאומר שהחומרים האישיים שעליהם Anneka עובדת לקראת אלבום הבכורה שלה קיבלו חיזוק בצורת חיבוק בלוגים בעולם כולו ורק נשאר לה להזדרז לפזר עלינו עוד מהקול הזה שלה בהקדם.
                                     

6.
Kúra
Anchor
 (2012)



ברגע ששומעים את השלישייה הזאת מקופנהגן בעיקר תוהים למה הם עדיין לא חתומים באיזה לייבל ומעיפים מוסיקה לכל עבר. לא סתם מוסיקה אלא אלקטרוניקה עדכנית ועכשווית עם קול ענק של סולנית מדהימה. זה קצת ביורק וקצת Oh Land אבל עומד לגמרי בפני עצמו גם בלי ההשוואות המתבקשות.


7.
Bobby Womack
Please Forgive My Heart
 (taken from "The Bravest Man In The Universe" /// 2012)



כנראה שבובי וומק, אחד מגדולי המוסיקאים השחורים באמריקה שדי נעלם הקשיב לאלבום הקאמבק של גיל סקוט הרון יותר מפעם אחת והבין שקולות גדולים אסור לבזבז ולאחסן במגירת השכחה. אז הוא התחבר לדיימון אלברן ולריצ'ארד ראסל, מבעלי הלייבל המעולה XL, שהפיקו לו אלבום קאמבק משלו שאמור לצאת ביוני והשיר הזה מתוכו יצא כבר בתחילת מרץ. ההפקה כולה הציבה לעצמה את הרף שקבע Jamie XX בדיסק הרמיקסים המושלם לאלבום האחרון באמת של גיל סקוט הרון שנפטר מיד אחרי יציאתו. קול זקן אבל חיוני וחכם להפליא בחיבור עם סאונד אלקטרוני ועכשווי שרק מדגיש כמה טוב שבובי וומק לא נכנע לשכחה.


8.
Jai Paul
Jasmine (demo)
(2012)



מדהים כמה דיבור יש על הבחור הזה ברשת כבר מתחילת 2010 כשיצא השיר הראשון והיחיד שלו עד עכשיו "BTSTU" (שיצא כבר ב-2007). מאז השיר הזה קיבל ביקורות מדהימות, הושמע כמעט בכל מקום ואפילו סומפל ע"י דרייק בשיר "Dreams Money Can Buy" ואפילו ב"Till The End of Time" של ביונסה. עכשיו הוא שיחרר סנונית ראשונה ודי מדהימה בשם "Jasmine" אבל זה עדיין לא אומר שהוא יפנק אותנו באלבום שלם בקרוב. בעצם גם שיר אחד מושלם פעם בשנתיים זה די נחמד.


9.
Francois & The Atlas Mountain
Piscine
 (taken from "E Volo Love" /// 2012)



אני סאקר של השפה הצרפתית בכל צורה ואינטונציה אפשרית. בייחוד אם מחברים לי את השפה למצע של שיר שמתפתח מתופים ומחיאות כפיים קצובות לחגיגה אלקטרונית וכייפית. ההרכב הזה קיים כבר מ-2003 אבל רק עכשיו כשהם כבר די מצליחים בצרפת והוחתמו בלייבל "דומינו" תהיה להם הזדמנות לפרוץ בשאר העולם ולרגש עם השירים שלהם שמשלבים צרפתית ואנגלית.


10.
Lola Kite
Someone OK
(taken from " I Start To Believe You" /// 2012)



הנה עוד חבורה שכדאי להתחיל לשים לב אליה. הם באים מאמסטרדם ולא מזמן יצא אלבום ההמשך שלהם לבכורה המבטיחה "Lights". אם אלקטרוניקה אנלוגית ושירים חלומיים עושים לכם את זה אז זה לגמרי בשבילכם.


11.
JBM
Winter Ghosts
 (taken from Stray Ashes” /// 2012)



אוקיי אז אני מאוהב. לא מזמן גיליתי בטעות לחלוטין את JBM שהוא Jesse Marchant ואת האלבום הבכורה המדהים שלו "Not Even in July" ולהפתעתי הגעתי בזמן טוב כי הוא בדיוק שיחרר שני שירים מאלבום ההמשך שייצא באמצע מאי. זה מזכיר את Bon Iver ולורה מרלינג וגם את Damian Jorado שאיתו הוא מופיע עכשיו. זו מוסיקה שקטה שנשמעת לרגעים כמו צלילי הרוח שבין הרים מושלגים בכיפותיהם אבל ירוקים למרגלתם כשבכל שנייה יש הרגשה של הר געש שזומם להתפוצץ.


12.
Willis Earl Beal
Evening's Kiss
 (taken from Acousmatic Sorcery” /// 2012)



אחרי שהתגייס לצבא האמריקאי ושוחרר בעקבות פציעה, Willis התחיל להקליט את עצמו בבית ולפזר את הדיסקים הצרובים ברחבי העיר לצד פליירים מאוירים עם דמותו בתקווה למצוא חברה. מה שקרה בפועל זה שמגזין "Found" שמקדיש את עצמו לתיעוד דברים שנמצאו ברחובות ניו יורק ומישיגן  מצא את הפלייר שלו והחליט להקדיש לו שער ולהוציא בוקסט של איורים, פואמות ושירים מוקלטים שלו. מה שדי מהר הביא לו חוזה עם לייבל ואלבום בכורה שיוצא אוטוטו ומתוכו הסינגל היפיפה הזה שנשמע כמו הקלטה ביתית קסומה.



תגובה 1:

  1. השיר של בובי וומאק הוא אחד היפים ששמעתי לאחרונה, הקול, ההפקה... אולי אם massive attack היו חוזרים לסאונד של האלבומים הראשונים שלהם היום זה היה נשמע כך

    השבמחק