סה"כ צפיות בדף

יום שלישי, 30 בנובמבר 2010

מרתון הטוב והרע

בשבועיים האחרונים החלטתי לעשות מרתון סרטי הארי פוטר לקראת הסרט החדש. אף פעם לא מזיק להיתלש מהמציאות ולנחות הישר באסקפיזם ההארי פוטרי, ולהיזכר בימים התמימים שבהם היה לי את הזמן והכוח לקרוא את ספרי הפנטזיה הבאמת טובים האלו.

אז ברחתי לעולמם הדמיוני של הקוסמים. פתאום, באמצע הסרט החמישי, נפלה עלי ההבנה שמלחמת הטוב ברע שעובר הארי המסכן זה לא אסקפיזם ולא עגבניות. פתאום הבנתי איזו מלחמה עקובה מדם מתרחשת בתוכי. הרים מתפרצים ונהרות גועשים. כל מיני מילים של קוסמים נזרקים בהינף שרביט דמיונית: "תקווה", "חלומות", "הזמן עומד לצידך", "יהיה בסדר". וכל הזמן יש מלחמה בין הצד הטוב שמאמין בסוף טוב לבין הצד הרע שרוצה להניף דגל לבן ולוותר ככה ביום בהיר אחד, כי הרי לגשם שישטוף וינקה אותנו כבר מיותר לחכות.

הארי פוטר עומד בגבורה מול כל המכשולים אבל יש רגעים שהוא כמעט מוותר, נופל לתוך החור השחור שפעור בתוכו ולא התחשק לו לסגור אותו ולתפור בחזרה כשהייתה לו את ההזדמנות. הוא בטח חושב לעצמו - מה אני צריך את זה שכל העולם הפנימי והחיצוני ילך לקיבינימט. שיתנו לי קצת שקט. מה כל כך טוב בטוב ומה כל כך רע ברע? זה אנושי להניף דגל לבן וללכת לתלות כביסה בשקט. השאלה האמיתית עכשיו האם בא לי להמשיך לתת לטוב ורע להלחם בתוכי לפחות לעוד פרק אחד. בלי הטבות ובלי לקחת צד, שהטוב ביותר ינצח במלחמת העולם הפנימית הזאת.

ברחתי למרתון הארי פוטר וגיליתי שהוא מציאותי מדי, אבל לא היה לי לאן לברוח כי אי אפשר לברוח מאסקפיזם לאסקפיזם. אז ברחתי לעולם של עצב אלקטרוני שם יש מלחמה יפה שיוצרת צלילים מדהימים שבונים נוף רגשי של פכפוכי מים והרי געש מתפרצים והכל דמיוני. כאן חיים בכיף הטוב, הרע והמכוער.


1.
Styrofoam
The Long Wait
 (taken from "I'm What's There To Show That Something's Missing" /// 2004)



הגילויים של עולם האינדי האלקטרוני הגיעו אליי ב2002. התמכרתי קשות ל2 לייבלים: MORR MUSIC ו-FAT CAT שהצליחו באופן מושלם להביא לקהל מעריצים נאמן את אומנות הפיכפוכים, הגליצ'יות העדינה, והכל בתוספת קולות שהרגו אותי ואחרים ועשו אותנו מאושרים. זו הייתה תקופה יפה ומלאת הבטחות. האלבום הזה יצא בMORR וריגש אותי מהצליל הראשון. זה הרכב של בן אדם אחד מבלגיה Arne Van Petegem שמו והוא אירח את כל ליגת הגליץ' של אמצע שנות אלפיים. מאז הסגנון הזה קצת נעלם ויחד איתו גם האומנים שנעלמו או הלכו לכיוונים שונים. תקשיבו טוב למילים.



2.
The Notwist
Solitaire
(taken from "Neon Golden" /// 2002)



הפתיע אותי לגלות שההרכב הגרמני הזה פועל כבר מ1989 והתחיל כלהקת הבי מטאל. מעולם לא התחברתי לעבודות ישנות שלהם ומעולם גם לא ניסיתי להתחבר לדברים שיצאו אחרי האלבום המופתי הזה. אוהב לדמיין אותם כלהקה חד פעמית של אלבום מושלם אחד שהלך איתי כברת דרך ארוכה עד היום. מבחינתי זה המנון הבדידות של שנות האלפיים.

we're more than overwhelmed by hundreds of hugs and a million good words
we are satisfied from monday 'til friday and on sunday we cry
but we like it from that point of view so we stay here and bear until dawn everyday and we stay here and bear everyday
we never ever lied from ten in the morning we are honest 'til nine we are overcute we never will manage to be rude only twice
but we like it from that point of view so we stay here and bear until dawn everyday and we stay here and bear everyday



3.
Oh Land
Frostbite
(taken from "Fauna" /// 2008)



Nanna Øland Fabricius היא הדבר החם עכשיו בבלוגספירה אחרי שורת שירים מעולים שהיא שיחררה לעולם כהכנה לאלבום שבדרך. אבל דווקא האלבום הזה, הראשון שלה, שנעלם מהרדאר וכמעט ואי אפשר להשיג אותו, כולל בתוכו את הפנינה הזאת שחברה גילתה לי דרך קליפ אופנה איזוטרי. הקול, הסגנון והדרמה הביורקית הם לא מקריים כי חלק מהאלבום הוקלט באולפן של ביורק. פשוט להקשיב וללכת לאיבוד ביער סבוך ומסתורי.

 

4.
Arms and Sleepers
The Architekt
(taken from "Matador" /// 2009)



חבר טוב שלח לי את השיר הזה לפני חודשים רבים ומאז הוא נתקע לי בראש. החברה האלו מוגדרים כטריפ-הופ/אמביינט שזה בערך ההגדרה הכי מעליבה שאפשר לתת לאמן. ניחא טריפ הופ, אבל אמביינט? מאז שהם התחילו ב2006 הצמד האמריקאי הזה הוציא כמות אסטרונומית של חומרים כולם על גבול הפסקולים לסרטיים ענקיים ודרמטיים שמעולם לא צולמו. חפשו את האלבום האחרון שלהם והגירסאות המיוחדות שלהם.



5.
Esben and the Witch
About This Peninsula
(taken from "33 EP" /// 2010)



הקול של Rachel Davies הסולנית מזכיר לי פצעים פתוחים ונשכחים בתוכי. וכיאה לשם הלהקה רק המכשפה שהיא, יכולה לטפל בפצעים שכאלו. ההרכב הלונדוני החדש הזה שפיזר פירורים בשנתיים האחרונות עומד להוציא אלבום מלא בתחילת שנה הבאה. המנגינות הסמיכות שלהם בצירוף הקול המכשף שכאילו בוקע מאמצע גבעה ביער של הסולנית פשוט עוצר לי את זרימת הדם בכל פעם מחדש. כל כך הרבה כאב ויופי בשיר אחד.

 

יום חמישי, 25 בנובמבר 2010

לב העיר

העיר הזאת מפוררת אותי. את הפירורים שנשארו היא מפזרת בעורק הראשי של הכביש שמוביל אלי. אני הפיתיון ואני לא מבין של מי.

שנים בעיר הגדולה שמיום ליום קטנה וסוגרת עליי. מעולם לא חשבתי שאני קלאוסטרופובי אבל פתאום אני מבין את אלו שנלחצים מחללים שקטנים עליהם. שנים שבהן לאט - לאט ויתרתי על חלומותיי הקטנים והגדולים כאחד ולו בשביל עוד חודש בלב העיר שמבטיחה הכול ומקיימת כלום.

כמו רוח רפאים אני מהלך בעיר שהייתי גאה לומר שהיא שלי, אבל לאחרונה היא הגישה בקשה לגט עם צו הרחקה ואני לא כועס, רק מסכים בשתיקה. חותם בהססנות אבל בלי מריבות וטונים צורמים. חברי הטובים ביותר קוראים לי כפוי טובה, איך אני מפנה את גבי לעיר ההזדמנויות הגדולות והשוות? איך אחרי כל השנים האלו אני מוכן להרים ידיים ולחתום בלי להסס? עמוק בפנים הם מבינים לליבי ומסכימים איתי שהמחיר גבוה מידי והתגמול פחות ממינימאלי וזה קשה להתהלך כרוח רפאים רדופת רוחות ברחובות אפלים שבשמם לעולם לא תתנוסס התקווה. אבל ההסכמה שלהם שקטה והססנית. גם תורם יגיע.

מודה שעייפתי מלהיות רק עור ועצמות תלויות על גוף שהוא קולב בלי חיים ובלי שמחה שאיפשהו בדרך איבד את חלומותיו והפסיק להתרגש מסמליות. נשארו לי רק השירים וכמה אהבות. אולי אני סתם מאשים את העיר. אולי ליבה של העיר זה בעצם הלב שלי, ואני כפוי תודה על הרגעים השמחים שהיו באמתחתה. אולי אני עדיין גאה לומר שהעיר הזאת היא שלי.

רגע לפני שאני חותם. שנייה לפני שהעט פוגש את הנייר, ההסכם שביני לבין העיר, אני מודיע על פרוייקט צוות חיפוש וחילוץ כוחות מחודשים לחלום בגדול ולהגשים. זה צוות של איש אחד.


1.
Angus & Julia Stone
Draw Your Swords
 (taken from "Down The Way" /// 2010)



על אנגוס ואחותו כבר כתבתי בעבר. זה השיר השני שתפס את ליבי וסחט אותו בפעם הראשונה שבקע מהרמקולים שלי. אם נשים בצד את המוזרות בשירי אהבה ששרים אח ואחותו אחד לשנייה, אז אפשר ללכת לאיבוד בקולות שלהם ולהישבר לרסיסים יחד עם השיר שמתפתח לאט-לאט לסופה ענקית.



2.
A Girl Called Eddy
People Used To Dream About The Future
(taken from "A Girl Called Eddy" /// 2004)



מיליון פעמים האלבום הזה התנגן בחיי. ובכל אחד מהפעמים האלו כל שערה בגוף שלי הסתמרה לה. אף פעם לא הייתי בטוח אם אצא מהשמיעה הזאת שלם ובריא. האלבום היחידי שארין מורן (שמה האמיתי) הוציאה עד היום זה גם אחד מהאלבומים הכי יפים ועצובים שהכרתי שבתוכם מסתתר סרט שלם על תקווה. משהו בצליל הישן שלו הזכיר לי את "הקרפנטיירס"  והסיפורים הקטנים שלה על החיים והחלומות והתקוות של כולנו כיחידים וכקבוצה בעולם פשוט מטלטלים אותי. החדשות הטובות – היא בטח תטלטל אותי בקרוב שוב כי היא הודיעה על אלבום חדש בדרך.

When did we stop taking pictures"
And when did you lose all your fight
And where did you sign
Give up and resign"



3.
Laura Marling
My Manic And I
(taken from "Alas I Cannot Swim" /// 2008)



לחיצה קטנה וסוררת על פליי בבלוג מקצה העולם הכניסה לי לחיים את לורה מארלינג המדהימה. האנגלייה השברירית הזאת הייתה כולה בת 18 כשהאלבום הזה, הראשון שלה, יצא. למרות הגיל היא הצליחה לכתוב מילים גאוניות ולצרף אותן למנגינות מעידן אחר ולהישמע כאילו היא בת אלפי שנים עם חוכמה שרכשה בהרים. השנה היא הוציאה את ההמשך המיוחל שהיה לא פחות ממדהים אבל בוגר יותר (אם זה בכלל אפשרי) ועשיר יותר ובו היא סגרה חשבונות עם בן זוגה לשעבר הסולן של Noah and the Whale. צריך לשבת עם חוברת המילים כדי להבין לאיזו רמת כתיבה אפשר להגיע.



4.
Nick Drake
Day Is Done
(taken from "Five Leaves Left" /// 1970)



ניק דרייק הוא אהובי הנצחי. איך בשנייה אחת -  16 שניות לתוך השיר הזה, הראשון שלו ששמעתי בחיי, הוא הצליח לתלוש את ליבי הפועם והראות לי כמה שהוא פצוע. וכך מסתיימים להם הימים וצריך להתעורר ולמצוא כוחות חדשים. חלומות להגשים. אהבות להישבר ולהחלים מהן.


יום שלישי, 16 בנובמבר 2010

חלון פנורמי

בניינים עצובים מגעגועים לימים היפים, עצים שנוטים ליפול מכוח האחריות המוטלת עליהם, אנשים עם כיסופים רצים וחוזרים, אספלט שמראה סימני הזדקנות, ילדים רודפים אחרי כדור בלי להבין שהם ירדפו אחרי דברים כל חייהם, אישה מבוגרת בוהה בעננים ורואה בהם את זה שיבוא לקחת אותה ביום מן הימים, ולצידה איש צעיר שרואה באותם העננים צורות משונות של תקווה.

אני בוהה מחלון הרכבת. מדמיין שהחלון הפנורמי שמפריד ביני לבין החוץ הוא סך הכל המסך של המצלמה שלי, שמקליטה רגעים קטנים של אושר ואובדן, האוזניות ממלאות אותי בפסקול אהוב ואני מתרחק מהכל בשניות ומשאיר את אותם רגעים מאחור. גם לי יש כיסופים, גם בתוכי יש תקוות, אבל אני מעדיף להשתיק אותן ולבהות באחרים. מתעלם מהתחושה של משהו שאבד. משהו יפה מכדי להשיב.

מכוניות חולפות על פניי ואז נעצרות מול הרכבת – הנה רגע קטן של אמת כשהחיים ברכבת חולפים על פני הנהגים שחייהם עצרו מלכת. השמש מסתתרת מאחורי עננים לבנים ומחכה לאפורים שיביאו איתם גשם שישטוף את כולנו. מילים של אהבה שבטח כבר נגמרה כתובות ברישול על קירות מתקלפים, וערים אפורות ומכוערות מסמנות גבולות האחת לשנייה. ככה אני יודע שאני מתקרב לחיק אמי שמעולם לא הבינה למה הילד שלה בוהה, ומה זה אומר עליו.
לצידי ברכבת מישהו שאוהב אותי מביט עליי בחיוך אבל אני לא נותן לו קרדיט של בוהה, כי זה הקטע שלי: ככה אני מתעלם מהאמת וממשיך לבהות.


1.
Yael Kraus
Subway
 (taken from "Boutique" /// 2010)



את הקול של יעל קראוס פגשתי לראשונה כשהיא שרה את השיר "מעיין" באלבום "לייב" של אסף אמדורסקי. את השיר הקדישה לי חברת הילדות שלי שנשבתה בקסם הקול שלה ולקחה אותי איתה. שנים עקבתי אחרי מה שיעל עשתה (והיא עשתה הרבה...) ולמרות שהתאהבתי כמו רבים ב"פאניק אנסבל" שבו היא לוקחת חלק, חיכיתי לאלבום שלה. כשהיא לבד וחשופה. והנה השנה קיבלתי את אחד מאלבומי השנה שלי, אלבום שהוא ערבוב מדהים של מוסיקה שהיא כולה מחו"ל אבל עדיין הולכת על אספלט ישראלי.



2.
Beth Orton
Paris Train
(taken from "Daybreaker" /// 2002)



על הרגע שבו התאהבתי בבת' כבר סיפרתי בעבר. אבל אי אפשר להגדיר את זה כֵּרגע אלא כרגעים. אני מתאהב בה בכל פעם מחדש יותר ויותר. השיר הזה מצליח בכל פעם לקחת אותי מחוץ לגוף ולשים אותי במקום אחר. נוסע ברכבת אמורפית לכיוון אהבה מטושטשת שלי. בייחוד כשהיא שרה "לעולם אל תבכה יותר דמעות ממה שתוכל להחזיק בכפות ידייך".



3.
Anna Ternheim
My Heart Still Beats For You
(taken from "Leaving On A Mayday" /// 2008)



יש לי צמרמורת. בכל פעם שאני נתקל בקול של אנה, רכש יחסית חדש שלי. היא מצליחה לכתוב שירים שהם סיפורים קטנים של רגעים אינטימיים ופשוטים, ואז לשיר אותם עם כוונת תחילה לשבור את הלב למישהו.
השיר הזה מזכיר לי אהבות ישנות שאני נזכר בהם מידי פעם ומחייך למשמע הלב שלי שעדיין פועם כשאני נזכר בהם. הם חולפים על פני הלב שלי, אומרים שלום ומתרחקים לפינות שלהם. הם יישארו שם ואני אמשיך לאהוב מחדש.



4.
Fallulah
Give Us A Little Love
(taken from "The Black Cat Neighborhood" /// 2010)



את פלולה גיליתי לפני שבועיים בשיטוטיי באינטרנט. ואם לרגע מתעלמים מהשם המגוחך שלה שיקשה עליה לנחות בגבולות ישראל, אפשר פשוט להתאהב בה ובמוצא הדנמרקי שלה ולהתעלם מההשוואות המתבקשות לפלורנס, מארינה אנד דה דיאמונדס ובת פור לאשס, ופשוט לבקש יחד איתה שיתנו לנו קצת אהבה.


יום שני, 8 בנובמבר 2010

מהגר מוסיקלי

אני מתגעגע. כל הזמן מתגעגע. כמו איש זקן שחייו מאחוריו והוא נתקף בפרצי נוסטלגיה פתאומיים.
מתגעגע לימים שלא הייתי בהם בכלל. תקופות שהשאירו סימניהן על הבניינים. לשיחות שהתנהלו אז בין מרפסות, בעת תליית כביסה. טלפוני חוגה. אהבות גדולות וטרגיות. שעות מתות שבהן העיר לא שועטת קדימה ולא אחורה. תקופה שבה יכולנו לעמוד ככה באמצע הרחוב ולהישבר.

אין יותר גרוע מלהתגעגע למשהו שאני לא יכול לשים עליו את האצבע. אין מידות או הגדרות במקרה של געגוע מטושטש. אבל כן יש לו ריח וצליל וחום שעוטף אותך לקמצוץ שנייה ואז נוטש, ופוער בך חור.
שנים אני מנסה להסביר לאנשים שאני מתגעגע. מהלך לי בסהרוריות בעיר שהיא לא באמת שלי ומתגעגע לנקודה מטושטשת בעברי או אולי בעתידי. לא בטוח שאצליח להסביר את עצמי כאן. בשביל זה יש את השירים שידברו במקומי.

לא נולדתי בארץ. את העברית רכשתי בכמה שקלים בסוף 1993. חודשיים-שלושה ושכחתי את שפת אמי, הארמנית. או בעצם את שפת אבי. במשך שנים התגאיתי בעובדה שהטרנספורמציה כל כך הצליחה, שאני כבר חושב וחולם בעברית. רק בעברית. היום אני יודע – אני חושב וחולם בעברית, אבל אני עדיין מרגיש בארמנית. שם הכל הרבה יותר קיצוני ודרמטי, יותר מתגעגע ומכלה, יותר מזכיר לי את בית אימי ואבי, או לפחות מה שהצלחתי לזכור בתוספת גימורים מדמיוני העשיר.

עכשיו הגעגוע מתחיל להתבהר.


1.
רוני אלטר
עירומה
(כיס אוויר /// 2010)



את רוני הכרתי דרך ההרכב "מטרופולין", אישית הכרתי אותה כשעבדתי בחנות "אובססיה" שם שיתפנו אחד את השנייה באובססיה שלנו לפרטי וינטאג' ולמוסיקה. מהרגע שהיא סיפרה לי שהיא עובדת על אלבום בכורה כבר דמיינתי לעצמי איך אני קורע את הניילון שעוטף את הדיסק ומתאהב. זה קרה לפני כמה חודשים, אחרי שנתיים של ציפייה, וזה היה יותר ממה שדמיינתי. אלבום חורף ששר בעברית. החורף שלה הוא חורף ישראלי כזה שגשום וקר בו אך לעיתים מתגנבות להן קרני שמש חמימות שמזכירות לי בכל פעם שמעבר לעצב ולקור יש ניצנים של התחלות חדשות שמחכות לצמוח. מיותר לציין שעכשיו אני כבר לגמרי מאוהב.



2.
דניאלה ספקטור
ארובות ואוטובוסים
(דניאלה ספקטור /// 2009)



אני חושב ששמעתי את השיר הזה בלופ אינסופי ואני בטוח שהלכתי לאיבוד בעולם שציירה דניאלה כאן. כמו השיר אז גם האלבום כולו הצליח לעצור לי את החיים לכמה רגעים. המוסיקה והקול שלה לוקחים אותי רחוק ורק העברית שבפיה משאיר אותי נטוע כאן במרפסת תל אביבית דהוייה ולדמיין שהעולמות האלו קיימים גם כאן לידי.



3.
צח דרורי
שדה חיטה
)כיוון הרוח /// 2010)



האלבום הזה הוא סוג של התגלות מושלמת. שמעתי עליו במקרה דרך איזו ביקורת משתפכת ומצאתי את עצמי צולל לתוך השיר הזה שצח שר בעצמו בקול מבויש ומפוחד על עולם שנשבר ומתפרק וכל זה עטוף באלקטרוניקה עדינה והמון יופי. בתור אחד שעבד עם אביתר בנאי אפשר לשמוע את הדמיון ואת ההקשר לאלבום המיוחד של אביתר "שיר טיול". מדהים לשמוע את השיר הזה בין כותלי תל אביב כי זה מרגיש מנותק ומחובר בו זמנית מהעכשיו והכאן...



4.
מאיה מרון
סרטים מצויירים
(כנפיים שבורות – פסקול הסרט /// 2002)



אחד השירים הכי אהובים עליי וגם אחד מהמכאיבים ביותר. השיר לקוח מהפסקול של "כנפיים שבורות" שכתב אבי בללי מ"נקמת הטרקטור". והסצינה שבו מאיה מרון שרה אותו ונשברת מכובד הגעגועים והכאב שבשיר הם מהרגעים הכי מדהימים ועדינים בקולנוע הישראלי מה שנחקק בראשי ולעולם לא אשכח את הרגע שבו כל הרגשות שלי זוקקו לרגש אחד שכילה אותי ועדיין עושה זאת בכל שמיעה.



5.
הדרה לוין ארדי
בואי אראה לך את סוף העולם מקרוב
(This Is A True Story/The Rough Cut /// 2004)



כמה יופי מסתתר בקול של הדרה. היחידה שיכולה לספר סיפור שיכור ולהראות לי את סוף העולם מקרוב מבלי שאשרף מהסוף המתוק-מר הזה. היחידה שיכולה ללטף אותי ואיכשהו עדיין להיכנס לי מתחת לורידים ולהודיע לי שהיא כאן כדי להישאר. השיר הזה שובר את ליבי ובו זמנית מחבר לי את החלקים ששנייה לפני עפו באוויר.
זאת גירסה מוקדמת של השיר (גירסה חדשה אפשר למצוא באלבום "כאילו אין מחר" – הראשון שלה שכולו בעברית). אבל אני תמיד אשמור אמונים להדרה המוקדמת יותר. הדרה השיכורה והעירומה בהפקה שניגנה "רק" לי הרבה לפני שרבים אחרים גילו אותה. אבל עד היום השירים שלה הם רקע ללב המדמם שלי וגם המחלים שלי. אבל בכל הקשור להדרה אני לא אובייקטיבי.

מוקדש לנטע רייך שיודעת איך לערוך את המילים שלי מבלי שאלך לאיבוד .



6.
קרני פוסטל
אהבה חדשה (קרני ואפרת ליד הפסנתר)
(חדר 4 /// 2009)



יש לי וידוי. קרני פוסטל היא האישה היחידה שהייתי שוכב איתה. היא, הצ'לו, הקול, הדרמטיות הנונשלנטית... כל זה ביחד תמיד גרם לי להיות מסוקרן מהדמות שלה. אני בטוח שליבי הפסיק לפעום ביום שראיתי אותה צועדת ברחוב שלי.
סדרת ההופעות שלה אם אפרת בן צור הן בין ההופעות הבודדות שגרמו לי להשתתק ולא לנסות להסתיר את הלחלוחיות בעיניי. הופעה נקייה ואינטימית. הכי קרובה ונוגעת בך ובו זמנית מודעת לנונשלנטיות של שתי הזמרות.
האלבום הזה הוא הכי קרוב להופעה ההיא – הוקלט כולו בלי פוסט פרודקשן. כולו אסטתיקה של שקט ופשטות עם דרמה גדולה מבעבעת מבפנים. ובלי האלקטרוניקה המזוהה עם קרני מימי "ביקיני" המעולים.
השיר הזה הוא אחד השירים הכי אהובים עליי ואחד הראשונים שהכרתי כשעליתי לארץ והמילים של אסף אמדורסקי מרגשים אותי עד מוות היום כמו גם אז.
מעין סגירת מעגל.